Een style tile (ook genoemd: style board) is bedoeld om een visuele stijl in één oogopslag aan de klant te communiceren. Hierin kom je onder andere de volgende elementen tegen:
- Logo
- Kleuren
- Typografie (headings / body / links)
- Vormen
- Lijnen
- Texturen
- UI elementen (button / nav / etc)
- Patronen / texturen
Dit betekent echter niet dat alles al helemaal volledig moeten zijn; het is slechts een verzameling van de eerste online elementen om een goed visueel beeld weer te geven.
Een collage van elementen
Een variant op de style tile is een collage van verschillende (web/app) onderdelen, vormgegeven naast elkaar op één overzicht. Je kunt op deze manier al snel een look&feel ontwikkelen zonder dat je de hele site opzet.
Verschil met Moodboard
Een moodboard kan snel een bepaalde sfeer neerzetten door middel van kleuren, typografie en beeld. Dit geeft echter nog geen totaalbeeld van de visuele stijl. Vooral de vertaling naar online komt hier niet in voor: denk bijvoorbeeld aan buttons, een nieuwsblok of een winkelmandje.
Verschil met Brand Guide
Een brand guide (ook wel: brand manual, of brand book) is een omvangrijk overzicht van alle aspecten die bij een huisstijl horen, tot in detail uitgewerkt. Hiermee kun je alle communicatie vormgeven, van websites tot een campagne. Hierin vind je doorgaans: logo regels, kleurenpalet, typografie, fotografie, tone of voice, layout regels.
Bekijk hier een aantal voorbeelden van Brand Guides voor bijvoorbeeld Apple, McDonalds of NASA.