Persona

Een persona is een verzonnen persoon die behoort tot een bepaalde doelgroep. Deze persoon heeft eigenschappen die kenmerkend zijn voor deze doelgroep. Dus bijvoorbeeld “Mira wandelt vaak in het park” voor de doelgroep “Hondenbezitters”. In een persona kom je veel eigenschappen tegen die heel specifiek zijn; bijvoorbeeld een leeftijd. Hierdoor komt de persoon in een persona tot leven.

Hoe wordt een persona gebruikt?

Een persona is handig “om een gesprek mee te voeren”. Dus niet letterlijk natuurlijk, maar in je gedachten. Wanneer je je afvraagt of een bepaald idee dat jij hebt klopt; zou je dat aan de persona kunnen “vragen”. 

Neem het voorbeeld van Mira de hondenbezitter die graag wandelt. Stel; jij ontwikkelt een halsband met stappenteller voor honden. Is dit een product dat Mira zou kopen? Waarom wel of niet? Je probeert je bij het stellen van deze vragen voor te stellen hoe Mira zou reageren. Het is dus belangrijk dat je het gevoel hebt dat je Mira een beetje kent.

Welke gegevens

In een persona kom je verschillende soorten gegevens tegen. Het hangt een beetje af van het doel waarvoor je de persona gebruikt. Voor marketing doeleinden is het handig om meer te weten over:

  • Interesses / hobby’s
  • Voorkeuren / behoeftes
  • Gedrag / doelen
  • Media kanalen
  • Koop kanalen

Hoe maak je een persona?

Het belangrijkste is dat je een overzichtelijk ontwerp maakt, waarin alle kenmerken snel te vinden zijn en helder zijn opgeschreven. Er zijn verschillende manieren om te werk te gaan.

  • Wil je het helemaal zelf from scratch ontwerpen, dan je kunt het gewoon opzetten in InDesign. Het kan ook in Illustrator of zelfs Photoshop; maar InDesign is het meest geschikt.
  • Je kunt gebruik maken van talloze templates online, en zelfs van persona builders. Hou wel rekening met eventuele design-eisen bij je opdracht en check bij je docent of je hiervan gebruik kan maken.

Je levert een persona meestal op als een pdf bestand, of soms als afbeelding wanneer je deze op een website plaatst.

Leerdoelen

  • Oriëntatie
    • Ik maak kennis met het gebruik van een persona.
    • Ik verzin en ontwerp een persona.
  • Basis
    • Ik verzin en ontwerp een persona welke behoort tot een specifieke doelgroep.
    • Ik voer een dialoog met een persona ten aanzien van keuzes in het ontwerpproces.