Wat is e-Commerce?

E-commerce staat voor elektronische handel. Dat wil zeggen dat elke keer dat individuen en bedrijven online producten en diensten kopen of verkopen, doen ze aan e-commerce. De term e-commerce omvat ook andere activiteiten, waaronder online veilingen, internetbankieren, betalingsgateways en online ticketverkoop.

De eerste e-commercetransactie vond aanvankelijk plaats in 1994. Een man genaamd Phil Brandenberger gebruikte zijn Mastercard om Sting’s album Ten Summoners ‘Tales via internet te kopen voor $12,48. Deze specifieke transactie schreef geschiedenis en gaf de wereld een signaal dat het “internet” open staat voor e-commercetransacties. Waarom? Omdat het de eerste keer was dat coderingstechnologie werd gebruikt om een internetaankoop mogelijk te maken.

Het is onnodig om te zeggen dat e-commerce sindsdien met grote sprongen is gegroeid. De opkomst van e-commerce giganten als Amazon en Alibaba halverwege de jaren negentig veranderde de detailhandel. Ze profiteerden namelijk van de wereldwijde internetpenetratie en digitalisering van het financiële systeem. Dit droeg ook bij aan de daling van de omzet voor veel fysieke bedrijven. De groei van e-commerce heeft ook het personeelsbestand in de detailhandel verschoven.

Als je geïnteresseerd bent in online zakendoen, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste e-commerce statistieken. Aangezien we allemaal weten dat de beste manier om een ​​commerciële sector te begrijpen, harde feiten en gegevens zijn.

We beginnen met de e-commerce statistieken van 99Firms voor 2020, die bewijzen dat e-commerce over de hele wereld gestaag groeit. Bovendien voorspellen experts dat de verkoop van e-commerce in de detailhandel in 2020 $ 4,13 miljard zal bedragen.

  • Verwacht wordt dat in 2040 95% van alle aankopen via e-commerce zal plaatsvinden.
  • De snelstgroeiende e-commercemarkt ter wereld is China met een geschatte waarde van $ 672 miljard in 2017.
  • De VS heeft de hoogste penetratiegraad voor e-commerce, met ongeveer 80% van alle internetgebruikers die minstens één aankoop doen.
  • De belangrijkste reden waarom mensen online aankopen doen, is dat ze kunnen winkelen wanneer ze maar willen.
  • Ongeveer 43% van het e-commerce verkeer is afkomstig van Google Zoeken (organisch).
  • Langzaam ladende websites zien bezoekers verlaten met 75%.

De ‘Data and Share Market Analysis for 2020’ van Finance Online laat zien dat e-commerce niet alleen floreert in de B2C-sector. Maar dat de verkoop ook groeit in de B2B-sector en tegen het einde van 2020 zelfs de B2C-winst kan overstijgen. Hier zijn er nog een paar voorbeelden van statistieken uit dit rapport:

  • Naar schatting wordt ongeveer 35% van de zoekopdrachten naar Google-producten binnen 5 dagen omgezet in aankopen.
  • Ongeveer 51% van de digitale kopers doet aankopen via hun smartphone.
  • Digitale kopers zullen eerder meer uitgeven als ze gratis verzending krijgen.
  • Ongeveer 93% van de online shoppers verklaarde dat het uiterlijk van een online winkel een sleutelfactor speelt bij hun aankoopbeslissingen.
  • Geschat wordt dat ongeveer 80% van de online shoppers geen aankopen doet op e-commercesites met een problematisch retourbeleid.
  • Geschat wordt dat 85% van alle producten die via sociale mediaplatforms worden gekocht, afkomstig is van Facebook.

Volgens Statista vertegenwoordigde e-detailhandel 14% van alle detailhandelsverkopen over de hele wereld en deze cijfers zullen naar verwachting blijven groeien en 22% bereiken in 2023.

  • Verwacht wordt dat de detailhandel in mobiele e-commerce in 2021 $ 3,5 biljoen zal bedragen.
  • In 2017 gaf ongeveer 42% van de online shoppers aan liever met een creditcard te betalen.
  • Online winkels die actief aanwezig zijn op sociale mediaplatforms hebben 32% meer omzet.
  • Generatie X vormt 34% van de online winkelpopulatie, gevolgd door Boomers, die goed zijn voor 31% van de online winkelpopulatie. Ongeveer 30% van de digitale kopers zijn millennials.
  • Ongeveer 55% van alle online shoppers zei dat online beoordelingen een impact hebben op hun koopbeslissingen.

Soorten e-Commerce bedrijven

Er zijn veel manieren om e-commerce websites te classificeren. Zo kun je ze categoriseren op basis van de producten of diensten die ze verkopen. Of de partijen waarmee ze transacties uitvoeren. Of zelfs de platforms waarop ze actief zijn.

Laten we beginnen met de producten en diensten die doorgaans online worden verkocht. Hieronder vind je een lijst met e-commerce bedrijven op basis van wat ze verkopen.

1. Winkels die fysieke goederen verkopen

Dit zijn jouw typische online retailers. Kleding, meubels, gereedschappen en accessoires zijn allemaal voorbeelden van fysieke goederen. Kopers kunnen fysieke goederen kopen via online winkels door de websites van de winkels te bezoeken. Door artikelen aan hun winkelwagentje toe te voegen en een aankoop te doen.

Zodra de klant een aankoop heeft gedaan, levert de winkel direct voor de deur. Er zijn ook webwinkels waar klanten een online aankoop kunnen doen, maar zelf naar de winkel gaan om de producten op te halen.

2. Servicegerichte e-tailers

Behalve producten kunnen ook diensten ook online worden afgenomen. Elke keer dat je docenten, freelancers en consultants inhuurt via online platforms, doe je zaken met op service gebaseerde e-tailers.

Het koopproces voor diensten is afhankelijk van de handelaar. Bij sommigen kun je hun diensten direct vanaf hun website of platform aanschaffen.

Bij sommige serviceproviders moet je echter eerst contact met hen opnemen om je behoeften te bepalen.

3. Digitale producten

De term digitale producten verwijst naar alle items in een digitaal formaat, inclusief e-boeken, online cursussen, software, afbeeldingen en virtuele goederen.

Voorbeelden van retailers die digitale producten verkopen zijn Udemy, wat een platform is voor online leren.

Kijken naar de partijen die aan de transactie deelnemen, is een andere manier waarop e-commerce websites kunnen worden geclassificeerd. Deze omvatten doorgaans:

1. Business to consumer (B2C)

Zoals de naam al doet vermoeden, vertegenwoordigt het B2C-e-commercemodel een transactie tussen bedrijven en individuen. B2C e-commerce is het meest voorkomende bedrijfsmodel bij zowel fysieke als online retailers.

NikeIKEA en Netflix zijn allemaal voorbeelden van bedrijven die zich bezighouden met B2C-e-commerce.

2. Business to business (B2B)

In het B2B e-commerce model zijn beide betrokken partijen bedrijven. Bij dit type transactie levert het ene bedrijf producten en / of diensten aan het andere.

Slack, een platform voor communicatie tussen externe bedrijven, en Xero, een cloudbased boekhoudsoftware voor bedrijven, zijn voorbeelden van B2B-bedrijven.

3. Consumer to business (C2B)

Het C2B-bedrijfsmodel vertegenwoordigt een transactie waarbij individuen waarde creëren voor bedrijven. In tegenstelling tot het traditionele business-to-consumer-model waarbij bedrijven degenen zijn die waarde leveren. Consumenten voorzien bedrijven van producten en / of diensten. Ze werken samen aan projecten en helpen uiteindelijk bedrijven hun winst te vergroten.

Freelance, een freelance platform dat individuen en bedrijven met elkaar verbindt, is een voorbeeld van een bedrijf dat twee partijen ertoe aanzet om C2B-transacties aan te gaan.

4. Consumer to consumer (C2C)

C2C-e-commerce vindt plaats wanneer de twee betrokken partijen consumenten zijn die met elkaar handelen. EBay en marktplaats zijn voorbeelden van online marktplaatsen waar individuen producten aan elkaar kopen en verkopen.

5. Government to business (G2B)

De G2B-e-commercemodellen vinden plaats wanneer de overheid bedrijven goederen en diensten levert. Overheidsopdrachten, datacenters en e-learning zijn allemaal voorbeelden van G2B e-commerce.

6. Business to government (B2G)

Het B2G-model verwijst naar bedrijven en bedrijven die goederen en diensten leveren aan de overheid. OpenGov is bijvoorbeeld een bedrijf dat overheden cloudbased platforms biedt voor communicatie, rapportage en budgettering.

7. Consumer to government (C2G)

Elke keer dat consumenten belasting betalen, ziektekostenverzekering betalen, elektronische rekeningen betalen of informatie opvragen over de publieke sector, zijn ze bezig met C2G.

Houd er rekening mee dat we al deze categorieën hebben opgenoemd om je een algemeen idee te geven van de classificatie van e-commerce. Als we het over e-commerce hebben, hebben we het in 80% van de gevallen over het B2C- of het B2B-model.

Soorten e-Commerce platforms

Door winkelwagentjes en e-commerce platforms te gebruiken, bouwen detailhandelaren online winkels waar ze hun producten en diensten presenteren. Het hebben van een online winkel is een van de meest eenvoudige manieren om e-commerce uit te voeren. Er is een groot aantal e-commerce oplossingen. Het kiezen van de juiste oplossing voor jouw bedrijf hangt af van je budget, voorkeuren en bedrijfsbehoeften. Hieronder hebben we de beste e-commerce oplossingen op een rijtje gezet die momenteel op de markt zijn.

Hier zijn enkele feiten over Shopify:

  • Shopify beheert meer dan 2.921.565 websites over de hele wereld.
  • Ook heeft Shopify 21% van het marktaandeel van e-commerce.
  • Ook beheren zij meer dan 2.921.565 websites over de hele wereld.
  • Shopify heeft 21% van het marktaandeel van e-commerce.

Shopify is een populaire keuze bij veel MKB-bedrijven en stelt klanten in staat om effectieve online winkels op te bouwen en hun bedrijf te vergroten. Dit platform is gemaakt met een gebruiksvriendelijke en intuïtieve interface. Het biedt tal van sjablonen en ook flexibele verzendkosten, automatische belastingen en meer dan 100 betalingsgateways. Shopify maakt integratie van sociale media mogelijk, zit boordevol ingebouwde SEO-functies en wordt volledig gehost.

Geschikt voor: kleine bedrijven die op zoek zijn naar een alles-in-één e-commerceoplossing.

Hier zijn enkele Magento-feiten:

  • Tot op heden heeft Magento meer dan 772.000 websites over de hele wereld.
  • Er zijn meer dan 5.900 extensies die kunnen worden geïntegreerd met Magento.

Magento is een zeer flexibele e-commerceoplossing die wordt gebruikt door middelgrote bedrijven die klaar zijn om te schalen. Dit platform biedt robuuste functies. Functies waarmee detailhandelaren alle aspecten van hun online winkel kunnen aanpassen, inclusief aangepaste sjablonen, extensies en modules. Als klanten de functionaliteit van hun Magento winkel verder moeten uitbreiden, kunnen ze altijd add-ons gebruiken om de visie van hun online winkel werkelijkheid te laten worden.

Magento wordt door velen beschouwd als een complex e-commerceplatform. Het ondersteunt klanten door een actieve gemeenschap van ontwikkelaars en experts in het Magento-ecosysteem te onderhouden die klaar staan ​​om nieuwkomers te helpen bij het onderhoud van hun online winkel.

Het beste geschikt voor: merken die op zoek zijn naar een in hoge mate aanpasbare e-commerceoplossing.

Hier zijn enkele Salesforce-feiten:

  • Vanaf 2020 heeft het platform 150.000 actieve gebruikers.
  • Salesforce werd meerdere keren bekroond met prestigieuze erkenningen.

Met deze volledig gehoste oplossing kun je een krachtige e-commerce winkel in de cloud runnen. Verkopers die Salesforce gebruiken, hoeven zich geen zorgen te maken over platformonderhoud en -ontwikkeling, aangezien het volledig wordt gehost door het bedrijf. Hoewel dit je vrijheid een beetje kan beperken.

Een van de sterke punten van Salesforce is dat het is gebouwd met omnichannel-retailers in gedachten met functies waarmee verkopers gemakkelijk kunnen verkopen via fysieke en digitale etalages.

Beste geschikt voor: grote bedrijven die een volwaardige en schaalbare CRM-software nodig hebben.

Hier zijn enkele feiten over Oracle Commerce:

  • De meeste bedrijven die Oracle Commerce gebruiken, bevinden zich in de detailhandel, computersoftware en informatietechnologie.
  • Oracle Commerce heeft 0,36% van het marktaandeel van e-commerce.

Oracle Commerce is een krachtige e-commerceoplossing die geschikt is voor zowel B2B- als B2C-retailers. Het zit boordevol kant-en-klare functies waarmee je complexere goederen en datarijke aanbiedingen kunt verkopen.

Dit is een zeer aanpasbaar e-commerceplatform waarmee retailers elk aspect van hun online winkel en campagnes kunnen aanpassen.

Beste voor: groeiende bedrijven die op zoek zijn naar een flexibel en schaalbaar e-commerceplatform.

Hier zijn enkele WooCommerce-feiten:

  • WooCommerce beheert meer dan 3.876.748 live websites.
  • Het is een van de grootste open-source e-commerceplatforms.

Dit platform is speciaal ontworpen om te integreren met WordPress en heeft tal van sjablonen die je kunnen helpen bij het bouwen van een unieke online winkel. Je krijgt alle essentiële functies, waaronder onbeperkte producten, onbeperkte aanpassing, orderbeheer en gratis verzending.

Beste voor: kleine bedrijven met een website die wordt aangedreven door WordPress.

Hier zijn enkele BigCommerce-feiten:

  • BigCommerce beheert meer dan 150.000 websites over de hele wereld.
  • Pandora, een populaire juwelierszaak, is gebouwd met BigCommerce.

BigCommerce is een populaire e-commerceoplossing die online retailers een robuuste online winkelbouwer biedt voor het creëren van een volledig functionele online winkel en het verkopen van een onbeperkt aantal producten. Een ding dat BigCommerce in het bijzonder onderscheidt van andere e-commerceoplossingen, zijn de krachtige functies voor bedrijfsbeheer, zoals verzending, rapportage en product- en orderbeheer, evenals het feit dat het volledig wordt gehost.

Bovendien heeft BigCommerce een ingebouwd B2B-aanbod voor bedrijven die zich bezighouden met B2B-e-commerce.

Beste voor: groeiende bedrijven die willen profiteren van verkoop via meerdere kanalen.

Hier zijn enkele feiten van Volusion:

  • Het totale aantal aankopen dat is gedaan via winkels die met Volusion zijn gebouwd, bedroeg 13,8 miljoen in 2018.
  • Er zijn in 2020 meer dan 11.000 websites die worden aangedreven door Volusion.

Een andere populaire e-commerceoplossing, Volusion, stelt verkopers in staat online winkels te creëren, hun koopwaar onder de aandacht te brengen en betalingen allemaal op één platform te accepteren. Volusion wordt geleverd met standaardfuncties, waaronder een sitebouwer, winkelwagensoftware, marketingtools en meer.

Beste voor: kleine bedrijven die behoefte hebben aan een eenvoudig en gebruiksvriendelijk e-commerceplatform.

Hier zijn enkele feiten over Drupal Commerce:

  • Drupal Commerce heeft 0,11% van het e-commerce marktaandeel.
  • De meeste bedrijven die Drupal Commerce gebruiken, bevinden zich in de computersoftware en de detailhandel.

Dit is een open-source e-commerce-raamwerk waarmee gebruikers online winkels en applicaties op Drupal kunnen bouwen. Drupal Commerce is zeer flexibel en biedt honderden modules waarmee gebruikers de functionaliteiten kunnen verbeteren en uitbreiden. Het zit boordevol kant-en-klare functies waarmee ontwikkelaars snel alle aspecten van hun online winkel kunnen opzetten en aanpassen.

Beste voor: grote bedrijven die een robuuste en veelzijdige e-commerceoplossing nodig hebben.

Online marktplaatsen

Onlinemarktplaatsen zijn platforms die e-commercetransacties tussen kopers en verkopers mogelijk maken, waardoor kopers hun producten kunnen presenteren en een groter publiek kunnen bereiken. Deze platforms zijn populair bij klanten vanwege hun brede selectie aan producten en diensten van verschillende verkopers en providers over de hele wereld.

Laten we eens kijken naar de beste online marktplaatsen op internet:

Hier zijn enkele Amazon-feiten:

  • Statistieken tonen aan dat Amazon de grootste e-commerceverkoper in de Verenigde Staten is met een netto-omzet van $ 280,5 miljard in 2019.
  • De e-commercegigant heeft ongeveer 101 miljoen Amerikaanse Amazon Prime-leden die gemiddeld $ 1.400 per jaar uitgeven aan online aankopen.

Amazon, een bedrijf dat geen introductie behoeft, is een van de grootste online marktplaatsen ter wereld. Het biedt klanten een brede selectie producten van retailers over de hele wereld en stelt bedrijven in staat een groot publiek te bereiken.

Beste voor: grote bedrijven die hun verkoopkanalen willen uitbreiden.

Hier zijn enkele eBay-feiten:

  • Ebay heeft in totaal 1,4 miljard live aanbiedingen.
  • Ze hadden in 2019 ongeveer 182 miljoen actieve gebruikers.

EBay verbindt retailers en klanten van over de hele wereld en is een online marktplaats die kleine en middelgrote bedrijven kan helpen een internationaal klantenbestand op te bouwen. EBay is gebruiksvriendelijk, intuïtief en biedt een aantal betalingsopties. Een ding dat eBay vooral onderscheidt van andere online marktplaatsen, is dat het handelaars in staat stelt online veilingen te houden.

Het beste voor: gevestigde merken die unieke items verkopen en hun publiek willen uitbreiden.

Hier zijn enkele Etsy-feiten:

  • Etsy had in 2019 2,5 miljoen verkopers en 45,7 actieve online kopers.
  • Daarnaast had Etsy in 2019 60 miljoen items te koop staan.

Ook is het het perfecte platform voor creatievelingen die op zoek zijn naar een online marktplaats om hun unieke en handgemaakte producten te presenteren. Het is vooral populair bij onafhankelijke creatievelingen en mensen die unieke, exclusieve en zeldzame items willen kopen.

Het beste voor: kleine bedrijven die handgemaakte en vintage items verkopen.

Hier zijn enkele Alibaba-feiten:

  • In 2019 hebben ongeveer 960 miljoen mensen een aankoop gedaan op Alibaba.
  • Alibaba boekte in 2019 een omzet van $ 54,5 miljard.

Alibababa is een van de grootste online marktplaatsen ter wereld. Het platform is vooral effectief om grote fabrikanten te bereiken en producten in bulk te kopen. Alibaba domineerde de Chinese markt in 2019, met een geschat aantal van 960 miljoen actieve klanten.

Geschikt voor: grote en gevestigde merken die willen uitbreiden en een wereldwijd publiek willen bereiken.

Hier zijn enkele feiten van Fiverr:

  • Fiverr registreerde in 2019 gemiddeld 50 miljoen transacties per maand.
  • Fiverr behaalde in het derde kwartaal van 2019 een omzet van $ 27,9 miljoen.

In tegenstelling tot de andere hierboven genoemde marktplaatsen, biedt Fiverr freelancediensten aan. Dit platform verbindt bedrijven met externe medewerkers die gespecialiseerd zijn in allerlei soorten diensten, waaronder digitale marketing, videobewerking, programmeren en grafisch ontwerp. Deelnemen aan Fiverr is gratis voor freelancers.

Geschikt voor: kleine bedrijven die freelancers willen inhuren voor outsourcing.

Hier zijn enkele Upwork-feiten:

  • Upwork rapporteerde een omzet van $ 67,3 miljoen in het vierde kwartaal van 2018.
  • Met 12 miljoen geregistreerde freelancers is Upwork de grootste arbeidsmarktplaats voor freelancers ter wereld.

Upwork is een marktplaats voor freelancediensten die bedrijven en bedrijven verbindt met externe werknemers van over de hele wereld, of het nu parttime is of voor een langdurige opdracht. Externe medewerkers die Upwork gebruiken, zijn gespecialiseerd in alle soorten diensten, waaronder boekhouding, deskundige marketing, het schrijven van content en webontwikkeling. Ze kunnen een account aanmaken op Upwork en hun kennis en diensten aanbieden aan bedrijven van over de hele wereld.

Het beste voor: bedrijven die freelancediensten nodig hebben en bekwame externe werknemers die zich kunnen onderscheiden op een zeer concurrerende arbeidsmarkt.

Social media en e-Commerce

Social-mediaplatforms kunnen e-commercebedrijven helpen hun bereik te vergroten en een herkenbare merkidentiteit te creëren. Ze kunnen ook de verkoop verhogen en het traject van de koper effenen door de consumenten ofwel naar de online winkels van de detailhandelaar te leiden of door het winkelend publiek in staat te stellen artikelen rechtstreeks te kopen op de social media-pagina’s van de detailhandelaar.

Laten we eens kijken naar de beste online marktplaatsen op internet:

De meest populaire sociale mediaplatforms, zoals FacebookInstagramTwitterPinterestTikTok worden door verkopers meestal niet gebruikt als alternatief voor online winkels.

Retailers gebruiken deze platforms eerder om hun producten onder de aandacht te brengen door middel van visuals, zoals foto’s en video’s, en aantrekkelijke social media-teksten om klanten aan te trekken en een breder publiek te bereiken.

Consumenten die een artikel tegenkomen dat ze interessant vinden op sociale mediaplatforms, worden vervolgens doorverwezen naar de online winkel van de verkoper, zodat ze een aankoop kunnen doen.

Is er nog iets te zeggen over e-commerce via sociale media of e-commerce op sociale media? Welnu, sommige sociale mediaplatforms gaan nog een stap verder door klanten in staat te stellen producten rechtstreeks vanaf hun sociale media-accounts te verkopen.

Winkeliers die hun producten op Instagram presenteren, kunnen bijvoorbeeld de afrekenoptie van Instagram gebruiken. Met deze functie kunnen klanten de items kopen die ze leuk vinden zonder Instagram te hoeven verlaten.

Verantwoording

Dit artikel is een bewerking. Het originele artikel is te vinden op de website www.digitalanalyticsacademy.nl/wat-is-e-commerce/