Prototype

Hoe ga je te werk?

  1. Bepaal eerst het doel van de app
  2. Bepaal dan je doelgroep
  3. Bedenk daarna welk type spel je voor deze doelgroep wilt inzetten.
  4. Bedenk hoe je het spel aan het doel koppelt
  5. Bedenk een functioneel ontwerp voor het spel
  6. Schrijf passende, effectieve teksten (instructie)
  7. Ontwerp een passende, effectieve vormgeving
  8. Bedenk hoe je kunt meten in hoeverre de app zijn doel bereikt

Belangrijke aspecten

De onderstaande onderdelen / vragen zijn belangrijk bij dit project. Docenten verwachten dat je hierover nadenkt en dat dit te zien is in je ontwerp en je presentatie.

  1. Omschrijf het doel van je app
    1. Informeren
    2. Promotie
    3. Datacollectie
  2. Omschrijf je doelgroep
    1. Persona
    2. Tone of voice
    3. Stijlkenmerken
  3. Hoe bereik je deze doelgroep?
    1. Waar kom je ze tegen?
    2. Wat vinden ze leuk om te doen?
    3. Hoe daag je ze uit?
  4. Welk spel past bij deze uitdaging?
    1. Spelvorm
    2. Speelduur
    3. Beloning
  5. Hoe combineer je het doel van de app met het spel?
    1. Omschrijf hoe je al spelend informatie over de vormgever krijgt.
    2. Omschrijf hoe het spel uitdaagt tot een actie:
      1. Aankopen (galerie/ veiling/ tentoonstelling/ boek)
      2. Promotie (delen/ website/ kunstwandeling/ push-meldingen/ updates)
      3. Persoonsgegevens (nieuwsbrief/ korting)
  6. Hoe kun je meten wat het effect van de app is?
    1. Bezoekers
    2. Aankopen
    3. Abonnees

Tips bij de uitvoering

  • Schets de schermen van de app in een wireframe om te bepalen wat de structuur van je app is. Het gaat hier om overzicht van de functies, niet om details in interface design.
  • Wanneer je informatie aanbiedt in stukjes, schrijf deze stukjes dan eerst uit. Let op een maximaal aantal woorden in verband met ruimte in je ontwerp.
  • Schets een aantal user-stories in een storyboard. Een user story is ‘het verhaal’ van één functie van je app, bijvoorbeeld:
    • De handelingen in de game om een bepaalde achievement te unlocken. 
    • De handelingen om je te abonneren op de nieuwsbrief. 
    • De handelingen die leiden tot informatie over het bekendste werk van de vormgever.
    • De handelingen die leiden tot de “Bestel het boek” (o.i.d.) knop.
  • Schrijf de teksten die in de app voorkomen volledig uit in het storyboard. Hiermee kun je checken of het een lopend verhaal is.

Inspiratie

In het overzicht hieronder staan elementen die je zou kunnen tegenkomen in jouw game-app. Lees dit eens door en bedenk je welke elementen jij voor jouw idee allemaal nodig hebt. Het onderstaande is optioneel en bedoeld als voedsel tot nadenken / inspiratie. Let op: dit is lang niet al het mogelijke…

  • Naam app / Logo
  • Bedrijfsnaam / Logo
  • Auteur / website
  • Copyright notice / jaartal
  • Versie
  • Welkomstwoord
  • Slogan
  • Menu
  • Naam app / Logo
  • Call to action
  • Welkomstwoord
  • Introtekst
  • Instructie
  • Slogan
  • About
  • Contact
  • Help
  • Startknop
  • Highscores
  • Opties
  • Instructie (challenge)
  • Tekstuele Spelvormen (Kennisquiz, (Tekst)adventures, Woordzoeker, etc)
  • Pop-up vensters
  • NPC met tekst
  • Verhaallijn tekst
  • Achievements / Unlocks
  • Progress tree
  • Visuele Spelvormen (Zoek de verschillen, Where’s Wally, etc), 
  • Animatie / Video
  • Fotografie
  • Illustratie
  • Infographics
  • Juiste oplossing (ivt)
  • Felicitaties
  • Wat win je?
  • Did you know… feitjes
  • Terug / verder
  • Call to action tav doel app (ivt)
  • Motiverende tekst
  • Informerende tekst
  • Dankwoord
  • Formulier
  • Boodschappenmandje
  • Externe Link(s)
  • Delen Links
  • Help
  • About
  • Contact
  • Privacy Policy
  • Terms & Conditions

Hulpvragen

Zit je vast? Beantwoord onderstaande vragen om je hersens los te wrikken.

  • Jouw app heeft een doel: je wilt dat de doelgroep iets doet (een ‘actie’). Wat is deze actie? (bv. abonneren op nieuwsbrief)
  • Omschrijf de exacte handelingen in de app die de gebruiker bij deze actie uitvoert. (bv “formulier openen, mailadres invullen en op verzenden klikken)
  • Hoe komt de gebruiker bij deze actie terecht? Wat gaat er aan vooraf? (bv. abonneer nu knop)
  • Hoe is deze actie onderdeel / resultaat van het spel? Denk aan game mechanics: verrassen, sparen, belonen, etc
  • Hoe wordt de gebruiker verleid tot de actie? (herhaling, chieves, eindbonus, visuals, etc)
  • Wat belooft het spel? Spanning? Geld? Roem? Wat is het doel van het spel? Waarom vind de gebruiker dit leuk?
  • Op welke plekken/momenten kan in jouw app informatie over de vormgever/promotie gegeven worden? Hoe zou dit eruit zien?
  • Hoe speelt de vormgever een rol in het spel? Wat leert de gebruiker over de vormgever?