F5M15A The Comeback

Introductie

Merken komen en gaan maar niet altijd van harte: consumenten kunnen een sterke emotionele band opbouwen met een merk. Dat een merk verdwijnt ligt dan ook vaak aan een failliete bedrijfsvoering en niet per se aan het (ontbreken aan) succes van het merk. 

In dit project herstart je een merk uit onderstaande lijst. Je onderzoekt wat het product in eerste instantie zo succesvol maakte. 

Opdracht

De marketing van het merk is vanzelfsprekend in de tussentijd verouderd. Aan jou de opdracht een nieuwe marketingstrategie te ontwikkelen waarop je de update van de huisstijl en een website met één product baseert. 

Kies één van deze verdwenen merken 

  • Kreidler 
  • Buckler 
  • Pep 
  • King Corn 
  • Betuwe 
  • Tulip Computers
  • Hitkrant 
  • Yes

Hier vind je de briefing

 

KENT U HEM NOG!?!

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die zijn betrokken bij het project.

    

Document of product   

Werkproces   

 Concept 

Onderzoek naar de opdracht, opdrachtgever, doelgroep en media 

B1-K1-W1   

Gebruikersonderzoek en gebruikersprofiel 

B1-K1-W3   

Mindmap, moodboard en style tile 

B1-K1-W3  

Twee concepten in woord en beeld voor huisstijl en website 

B1-K1-W3  

Presentatie en notulen 

B1-K1-W4 

Ontwerp 

Twee voorstellen vormgeving (clickable) in XD voor website en huisstijl 

B1-K1-W5 

 

Presentatie en notulen 

B1-K1-W5 

Realiseren 

Huisstijl en website gerealiseerd in WordPress 

B1-K1-W6 

Presentatie en notulen 

B1-K1-W6 

Projectmatige werkzaamheden 

Debriefing 

B1-K1-W2 

Plan van Aanpak 

B1-K1-W7 

 

Projecteisen

Wat wordt er van je verwacht? 

  • Je doet onderzoek naar het merk 
  • Je ontwikkelt een marketingplan 
  • Je past het marketingplan toe op een logo, huisstijl en website 

Wanneer werk je aan je opdracht? 

Je werkt aan dit project tijdens de BO en de Onderzoeksuren. 

 Waar werk je? 

Je werkt op school. 

Planning / deadlines

Let op: planning is onder voorbehoud.
Bezoek hier de uitgebreide planning op dagniveau

Kerntaak 1

Onderzoekt data/gegevens en vormt zich gaandeweg een beeld van de context (B1-K1-W1)

Ter voorbereiding op het eerste oriënterend gesprek ga je opdracht, merk en de relevante media onderzoeken. 

Wat lever je in:

  • Onderzoek naar de opdracht, merk en relevante media: dit lever je op in een onderzoeksverslag.

Werkproces 2: Formuleert de voorlopige en definitieve mediavraag van de klant (B1-K2) .

Je werkt individueel alle informatie over de opdracht uit in één overzicht: de debriefing.

Wat lever je in voor Werkproces 1 en 2: 

  • Debriefing: neem het geprint mee naar je conceptpresentatie.

Naar aanleiding van je onderzoek ontwikkel je met behulp van een onderzoekstraject twee ideeën voor jouw opdracht en presenteert deze aan de beoordelaars. Je laat daarbij de ontwikkeling zien van het mediaproject aan de hand van een relevante en enthousiasmerende presentatie.

Werkproces 3: Voert de dialoog over duiding en vertaling van de input (B1-K1-W3)

Wat lever je in voor Werkproces 3

  • Gebruikersonderzoek, Gebruikersprofiel en Persona
  • Mindmap, Moodboard en Style Tile
  • App: User Journey
  • Minimaal 2 ideeën voor de identiteit, de app en de marketinguitingen. Deze presenteer je in woord en beeld.

Werkproces 4: Informeert en betrekt belanghebbenden op verschillende momenten in het cross-mediale ontwikkeltraject (B1-K1-W4)

Wat lever je in voor Werkproces 4

  • Presentatie en notulen

Maakt prototypes voor de vormgeving van cross-mediale toepassingen in verschillende fasen van het ontwikkelproces (B1-K1-W5)

Naar aanleiding van je presentatie van de ideeën en de feedback die je daarop hebt ontvangen ontwikkel je prototypes voor de afgesproken mediatoepassingen. Je volgt daarbij een cyclisch proces van ontwerp, uitwerken en testen. We beoordelen hierbij de prototypes op onder meer op het gebruik van de aangeleverde en zelf ontwikkelde materialen.

Wat lever je in

  • Wireframes (2 voorstellen)
  • Marketinguitingen (3 voorstellen)
  • Vormgeving (2 voorstellen) van App
  • Vormgeving (2 voorstellen) van Marketinguitingen
  • Presentatie en notulen

Realiseert de vormgeving voor cross-mediale toepassingen (B1-K1-W6)

Naar aanleiding van je prototypes ontwikkel je het eindproduct naar opgevraagde dan wel ontwikkelde media-specificaties en gebruik hiervoor de benodigde software. De app wordt gemaakt in Adobe XD, daarnaast realiseer je marketing uitingen.  Je presenteert de gerealiseerde mediaproducten aan de externe beoordelaars.

Wat lever je in

  • Optimaal werkend product (Klikbaar Adobe XD prototype van App)
  • Marketinguitingen
  • Presentatie en notulen

Voert projectmatige werkzaamheden uit (B1-K1-W7)

Als teamlid voer je projectmatige werkzaamheden uit waaronder planning, uitvoering, begroting, evaluatie en uitbesteding van onderdelen waarvoor je een programma van eisen ontwikkelt.

Wat lever je in

  • Plan van Aanpak: neemt het geprint mee naar je eindpresentatie.

Betrokken docenten

  • Module leider: Erik Post
  • Schrijvende docenten: Erik Post, Yolanda Burger, Frank Bijker
  • Uitvoerende docenten: Erik Post, Yolanda Burger, Frank Bijker

Bronnen

Beoordelingssysteem

Het project wordt beoordeeld volgens de regels van de Proeve van Bekwaamheid. De onderdelen worden als volgt beoordeeld:

0 = onvoldoende
1 = voldoende
2 = goed