F1M2 [Dutch Designer]-The Game

Introductie

Module 1 ging over subculturen, waarbij de nadruk lag op de normen en waarden van de groep. In Module 2 ligt de nadruk op een individu, namelijk een Nederlandse vormgever uit de vorige eeuw. Je onderzoekt deze vormgever en gaat vanuit jouw eigen interesse en visie deze vormgever promoten in digitale media.

Bij verschillende units maak je deelproducten, die je samenbrengt op een webpagina en een deel ervan stel je tentoon tijdens de 100 dagen Ma eindexpositie.

Briefing + keuze vormgever

De briefing voor dit project zal online plaatsvinden op vrijdag 18 november. Daarna maak je een keuze uit de lijst met Nederlands vormgevers. Dit kan vanaf vrijdag 18/11 om 16u tot maandag 21/11 om 11u. Wanneer je niet kiest dan krijg je een vormgever toebedeeld.

Opdracht

Ontwerp een app ter promotie van een Nederlandse vormgever in de vorm van een spel. De app kan verschillende doelen hebben:

  • Vergroot bekendheid / kennis over de vormgever bij de doelgroep.
  • Promoot een product of dienst over de vormgever.
  • Verzamel (marketing)data over de doelgroep.

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die betrokken zijn bij het project. 

  • ONDZ
  • VRMG ONT
    • Storytelling 
    • Interactief XD prototype (instructie)
    • Video teaser 45 sec (instructie)
    • 1 Social posts voor Instagram (instructie)
    • 1 Social posts voor Tiktok
    • 1 reclame voor medium naar keuze
  • BO
  • DIG WEB
    • Digitaal portfolio module 2 (instructie

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van je digitale producten zet je Adobe XD in voor het maken van wireframes en een interactief prototype. Je presenteert deze producten in een portfolio dat je maakt in de stijl van jouw game-app.

Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van je digitale producten zet je Adobe Illustrator in voor het maken van illustraties in vectoren (denk aan strakke vormen, kleurverloop, logo’s, grafische elementen, etc.)

Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van video/animatie zet je Adobe After Effects en/of Premiere in voor het maken van video effecten en animaties.

[tekst Richard]
  • Taalvaardigheid
    • Storytelling, spanningsboog, cliffhangers, pitchen
  • Nederlands
  • Engels
  • Rekenen
  • Keuzevak (zie Magister > Activiteiten)
  • Uitwerktijd project

Beoordelingscriteria

Het project wordt beoordeeld binnen de Unit Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG). De verschillende onderdelen worden beoordeeld met de volgende punten:

0 = niets ingeleverd
1 = onvoldoende
2 = voldoende
3 = goed
4 = excellent

Alle onderdelen moeten met minimaal een voldoende worden afgesloten om de Unit BO te behalen.

Leerdoelen

Oriëntatie
  • Ik maak kennis met prototyping
  • Ik maak kennis met nieuwe tools (XD)
  • Ik maak kennis met user journeys
  • Ik maak kennis met gamification
Basis
  • Ik kies en onderzoek een doelgroep
  • Ik bepaal een product of dienst ter promotie van een nederlandse vormgever
  • Ik ontwerp een game rondom dit product / deze dienst
  • Ik bepaal de USP’s
  • Ik ontwikkel social media posts,  een teaser video en een poster
  • Ik presenteer mijn project

Betrokken docenten

  • Moduleleider: Frank Bijker
  • Schrijvende docenten: Frank Bijker, Jof Neuhaus
  • Uitvoerende docenten: Frank Bijker, Jof Neuhaus, Bryan Suiker, Gerhard Derksen, Coen Septer.

Planning / deadlines

Bekijk hier de planning voor deze periode op dag niveau. Let op: deze planning is onder voorbehoud.

Week 1
21 - 25 nov
Maandag - Deadline keuze vormgever
Donderdag - Deadline doelgroep kiezen
Week 2
28 nov - 2 dec
Donderdag - Deadline Persona
Week 3
5 - 12 dec
Donderdag - Deadline USP's en Onderzoek
Week 4
12 - 16 dec
Vrijdag - Deadline storyboard en Tekst
Week 5
19 - 23 dec
KerstvakantieMerry 8-bit Christmas!
Week 6
9 - 13 jan
Vrijdag - Deadline poster
Week 7
16 - 20 jan
Donderdag - Deadline social posts
Vrijdag - Deadline video teaser
Week 8
23 - 27 jan
Maandag - Deadline Opdracht Portfolio periode 2
Vrijdag - Deadline Presentatie project
Week 9
30 jan - 3 feb
Maandag - Deadline Herkansingen
Eindweek
6 - 10 feb
Lesvrije week. Je volgt in deze week een alternatief rooster met workshops en/of lezingen.