F3M7 ARcade

Introductie

Deze opdracht staat in het teken van Augmented Reality (aangepaste werkelijkheid). Dit is een techniek waarbij je door een camera naar de werkelijkheid kijkt (bijvoorbeeld met je telefoon, een smart-bril, head-up display, etc.). In het camerabeeld wordt iets toegevoegd aan de realiteit. Bijvoorbeeld: je kijkt via je telefooncamera naar je omgeving, en op alles verschijnen labels met extra info over je plant, de route, je gesprekspartner, etc. 

Opzet project

Aan de hand van dit project leer je het volgende:

  • AR toepassingen ontwerpen,
  • leren denken vanuit functie en ontwerp,
  • snel leren beslissen, maken en presenteren

Dit project bestaat uit drie individuele opdrachten van ieder 3 weken. In iedere opdracht zoomen we in op een deel van een groter product.

Bekijk hier de presentatie bij dit project.

Evaluatie project A:

  • De nadruk moet hier nog meer liggen op het proces. Toevoegen van het maken van een flow diagram voor één user story (plus deze schrijven) lijkt me goed idee (jof)
  • Uitwerking van micro-interacties leidt tot het gaan ontwerpen van de app, met kleuren, vormen etc. Is niet wenselijk denk ik (jof)
  • Toelichten bij instructie dat de student een keuze maakt uit eerst de functie (vet gedrukt) en dan één onderdeel van deze functie (in italic). (jof)

Opdracht A: Fat Buddy

Een fabrikant van een Fatbike ontwikkelt een app die je bij je fiets krijgt. Hiermee kun je (onder andere) het onderhoud van de fiets bijhouden. 

Ontwerp een interactief AR scherm voor één van de volgende twee functies:

  • Inzicht in Data:
    Gebruikshistorie. Hoeveel kilometers heb ik al gefietst, hoeveel acculadingen, hoeveel reparaties, gemiddelde rit-duur en snelheid, locatiegegevens, etc. 
    Status van onderdelen. Hoeveel slijtage, efficiëntie van de accu, foutmeldingen, melding van onderdelen die aan vervanging toe zijn, bestellen van onderdelen, etc.
  • Interactieve hulp bij (de)montage:
    Animatie/video. Geef instructies aan de hand van bewegend beeld. 
    AI chatbot. Geef instructies aan de hand van een AI chatbot.
    Documentatie. Geef instructies aan de hand van  tekst en afbeeldingen.
Let op: Je mag ook een eigen product kiezen zolang je de bovenstaande functies hierin kan verwerken.
Opdracht

Je ontwerpt een ervaring. Verken hierbij de mogelijkheden van AR technologie en zet deze in bij je ontwerp. De nadruk ligt op de content en de functionaliteit je verzint. Het gaat dus niet om de kleur of de lettertypes, maar om de ervaring van de gebruiker.

Je maakt een prototype. Maak een interactief prototype waarin de ervaring centraal staat. Verzin welke functies en content jouw AR interface biedt.

Op te leveren producten
  • Interactief medium fidelity protoype in XD
    Let: ontwerp geen vormgeving, alleen content en functionaliteit
  • Onderzoeksverslag PDF
    Onderzoek AR toepassingen, interacties, en soorten content
Leerdoelen
  • Ik maak snel een werkend prototype (rapid prototyping)
  • Ik ontwerp vanuit de gebruikerservaring (UX)
  • Ik onderzoek en analyseer de onderzoeksresultaten

Evaluatie project B:

  • opmerking

Opdracht B: Glamify

Een socialmedia platform ontwikkelt een video functie. Hiermee kun je een videofilter (of: ‘lens’) toepassen op beeld van jezelf.

Ontwerp een interactief AR effect dat wordt toegepast op een persoon in een live camerabeeld voor één van de volgende socialmedia platforms:

  • LinkedIn
  • Whatsapp
  • X
  • Teams
Opdracht

Je ontwerpt de vormgeving. Verken de kenmerken van het platform en van de gebruikers van dit platform. Bepaal welk soort filter hierbij past en werk hiervoor de vormgeving uit.

Je maakt een prototype. Maak een demo van het filter door deze te verwerken op een persoon in een videochat (bewegende video). Het is de bedoeling dat de vormgeving van jouw filter zo compleet en duidelijk mogelijk wordt uitgewerkt in je prototype.

Op te leveren producten
  • Vormgeving (ontwerp) van jouw filter (.ai)
    Schetsen en illustraties in vectoren 
  • Video met zelfgemaakt filter (.mp4)
    Gebruik van motion tracking in AE of andere AR toepassingen zoals Spark AR, Lens Studio of Procreate
  • Marketingverslag (.pdf)
    Onderzoek het kanaal, de doelgroep, content en trends
Leerdoelen
  • Ik maak illustraties in Adobe Illustrator
  • Ik gebruik Motion Capture in After Effects
  • Ik doe een marketing onderzoek (kanalen, doelgroep, content en trend)

Evaluatie project C:

  • Voorbeeld tonen

Opdracht C: Fan Frame

Opdracht

Een sportbond ontwikkelt een app waarmee zij de beleving van het publiek en de fans wil vergroten. Hierin staat een AR toepassing tijdens een sportwedstrijd centraal. Kies uit één van de volgende sporten:

  • Curling
  • Beachvolleybal
  • Skateboarden
  • Breaking

Ontwerp een interactief AR scherm voor één van de volgende twee functies. Werk per functie minimaal drie aspecten uit:

  • Speler profielen
    Grafieken en statistieken (analytics), real-time biografische data, tactische analyses, avatars.
  • Live Events
    AR-lichtshows en effecten, digitale mascottes, reclame(borden), fan-interactie (stemmen, juichen, liken), commentaar, gokken.
Op te leveren producten

Je ontwerpt een interface. Verken hierbij de mogelijkheden van AR technologie en zet deze in bij je ontwerp. De nadruk ligt op vormgeving en de beleving van de gebruiker.

Je maakt een prototype. Werk de vormgeving uit op basis van stills (foto’s) waar je interface-elementen overheen plaatst. Het is de bedoeling dat de werking van jouw interface zo compleet en duidelijk mogelijk wordt uitgewerkt in je demo. 

  • 3 stilstaande beelden (JPG) van de sport met 3 toegevoegde virtuele aspecten. Licht je ontwerp toe met opmerkingen die je rondom de JPG’s noteert.
  • Onderzoeksverslag (pdf)
    Hoe werkt live-beleving, welke USP’s horen bij de sport, hoe vergroot je betrokkenheid bij fans, en hoe kun je digitale mascottes inzetten.
Leerdoelen
  • Ik ontwerp een user interface (UI)
  • Ik ontwerp vanuit gebruikerservaring (UX)
  • Ik denk creatief vanuit techniek en interactie
  • Ik denk vanuit de doelgroep
  • Ik bouw een community met behulp van techniek

Planning

Bekijk hier de volledige planning op dag niveau. Let op: deze planning is onder voorbehoud

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

  • [lesinhoud Outger]
  • Portfolio updaten
  • Technische kennis Elementor

Zie dit als de les DIG CON.

  • Adobe Illustrator:
    • Symbol Library
    • Transparency Mask
    • Perspective Grid
    • 3D Effects
    • (Image Tracing)
    • (Pathfinder Panel)
    • (Patterns)
  • Adobe After Effects
    • Motion Tracking
  • Projectmatig werken
  • Portfolio
  • [lesinhoud Coen]
  • Taalvaardigheid
  • Nederlands
  • Engels
  • Rekenen
  • [lesinhoud Ton]

Beoordelingscriteria

Het project wordt beoordeeld binnen de Unit Beroepsopdracht (BO). De verschillende opdrachten worden beoordeeld in Simulise. Deze beoordeling vindt plaats door middel van rubrics, waarbij je op verschillende leerlijnen een score krijgt. Deze telt mee voor je leerlijndiagram in Simulise.

Betrokken docenten

  • Moduleleider: Yolanda Burger/Jof Neuhaus
  • Schrijvende docenten: Yolanda Burger, Erik Post, Frank Bijker, Jof Neuhaus
  • Uitvoerende docenten: Yolanda Burger, Erik Post, Frank Bijker, Jof Neuhaus