Je hebt verschillende teksten nodig in je app. Van wervende teksten tot informatieve teksten. Je zult misschien lange of korte teksten gebruiken, of misschien zelfs losse zinnetjes. Om een startpunt te hebben ga je hieronder een korte tekst schrijven over jouw vormgever.
Beantwoord onderstaande vragen in mooi lopende teksten. Gebruik voor ieder vakje 30-50 woorden.
- Beschrijf de levensloop van jouw vormgever (geboortejaar, woonplaats, opleiding, beroep, sterfdatum).
- Wat is het meest bekende werk? (naam, wanneer gemaakt, welke opdrachtgever, waarom bekend)
- Welke invloed heeft deze vormgever (gehad)? (tijdgenoten; heden)
- Wat is kenmerkend voor de tijd waarin deze vormgever leefde? (Hoe) zie je dit terug in het werk?
- Wat is het meest opvallende / leukste / grappigste dat je over deze vormgever hebt gelezen of gezien?
Nu is dit een mooi stukje tekst, maar misschien nog een beetje ‘droog’. Lees verder om te begrijpen wat daarmee wordt bedoeld.
Lees je deze twee stukjes tekst en let op het verschil:
De bekendste kunstwerken van kunstenares Ineke zijn de ‘fresco’s’ gemaakt van kauwgom, welke te zien zijn in veel middelbare scholen in Nederland. Elk van de duizenden stukjes is door haar gekauwd en opgeplakt om samen een grote afbeelding te vormen.
Kauwgom is niet alleen goed voor je hersenen, maar ook voor je ogen! Met duizenden tegelijk aan de muur geplakt tot een oogstrelend kunstwerk. Kunstenares Ineke kauwt de plakkerige fresco’s zelf in elkaar op veel middelbare scholen in Nederland.
De informatie in deze twee teksten is hetzelfde, maar de rechter leest wat ‘sappiger’. Er wordt meer op de emotie gespeeld. De eerste zin maakt nieuwsgierig, en de laatste zin is door ‘Ineke kauwt’ en ‘plakkerige fresco’s’ wat onsmakelijker.
Lees de zelfgeschreven teksten uit opdracht 1 nog eens. Herschrijf de stukjes waarvan je ziet dat ze beter kunnen. Controleer de spelling!
Wervende teksten
Wanneer je een gebruiker probeert te verleiden, dan probeer je de taal te spreken die bij de gebruiker past. Dit noemen we ‘tone-of-voice’. Vergelijk de voice-over stijl van Kwebbelkop met die van David Attenborough. Als je héél goed oplet kun je een verschil horen :’-D.
Wanneer je wervend schrijft moet je verleiden, insinueren, verrassen, laten lachen, nieuwsgierig maken, etc.
Wek interesse met zinnen die passen bij de doelgroep en die een effectieve (meestal positieve) emotie opwekken (let op: medelijden of shockeren kun je ook zien als effectieve emoties wanneer je bijvoorbeeld geld inzamelt voor mensen in nood).
- Vergelijk
- “Hoe Ayden de toekomst voorspeld heeft”
- “Hoe Ayden zijn tijd ver vooruit was.”
- Vergelijk
- “De kracht van Samira is…”
- “Samira’s geheime wapen is…”
- Vergelijk
- “Heeft u alle antwoorden goed, dan worden uw punten verdubbeld!”
- “Heb je alles goed, dan krijg je dubbele punten!”
- “Alles goed? Dubbel scoren!”
Selecteer drie schermen uit je app zoals in de eerste kolom omschreven. Beschrijf wat op het scherm te zien is in de blauwe kolom. Schrijf de bijbehorende teksten in de roze kolom.
Scherm | Omschrijf hoe dit scherm er in jouw app uitziet, welke elementen er in zitten en wat de gebruiker hier doet. | Schrijf de exacte teksten op dit scherm hier uit. |
Met informatie/promotie over de vormgever | ||
In-game; met informatie/promotie over de vormgever | ||
Met de call-to-action |