Poster

Bij e-Commerce zal je niet veel te maken hebben met print producten zoals posters, flyers, boekjes, etc. Maar toch zijn deze producten vaak onderdeel van een grotere communicatie campagne. En daarmee moeten ze dus ook worden vormgegeven binnen het communicatie concept. In deze opdracht maak je kennis met het ontwerpen van een poster; zowel technisch als vormgevend.

Opdracht

Ontwerp een poster welke past bij het communicatie concept dat je hebt bedacht voor jouw doelgroep. Hierbij maak je gebruik van:

  • Call to action
  • USP’s
  • Stijlkenmerken

Vormgeving

Call to Action
Je ontwerpt een poster voor een bepaald doel. De poster roept op om in actie te komen. Een doel kan bijvoorbeeld zijn: de gebruiker scant een QR code om een website te bezoeken. Of: de gebruiker die twijfelt om kaartjes te kopen overhalen door een korting aan te bieden.

USP’s
In module 2 ontwerp je een spel over een vormgever. Binnen deze opdracht heb je voor de app ook een doel moeten verzinnen. Koppel dit aan je poster. 
Daarnaast heb je ook nagedacht over de verkoopargumenten (Unique Selling Points) voor jouw app. Dit zijn de redenen waarom een gebruiker de app überhaupt zou willen gebruiken.

Stijlkenmerken
De doelgroep voor de poster is gelijk aan die van je app. Binnen het project heb je nagedacht over hoe je deze doelgroep aanspreekt, in vorm en taalgebruik. Gebruik voor de poster dezelfde stijlkenmerken als dat je voor je app gebruikt.

Jouw poster moet voldoen aan de volgende eisen:

  • Het doel van jouw poster heeft te maken met je app (game).
  • Je communiceert de belangrijkste USP’s op de poster.
  • Je ontwerpt volgt een logische visuele hiërarchie.
  • Je gebruikt dezelfde stijlkenmerken als in je app.
Voor de beoordeling van de vormgeving lever je de drukwerk-pdf in bij Frank via Teams.

Techniek

Je werkt de poster uit in InDesign. Gebruik hiervoor dit template. Vanuit InDesign maak je een drukwerk geschikte pdf. Gebruik Photoshop en Illustrator voor respectievelijk pixel- en vector art in je ontwerp.

Jouw poster moet voldoen aan de volgende eisen:

  • De poster is A3
  • Aflopende delen lopen tot de aflooplijn
  • Teksten staan in outline
  • Rasterafbeeldingen zijn minimaal 200 dpi
  • De pdf voldoet aan deze eisen:
    • PDF/X-4
    • 3mm afloop rondom
    • snijtekens aan
    • kleurprofiel: FOGRA39
Voor de beoordeling van de techniek lever je de drukwerk-pdf in bij Jof via Teams.

Leerdoelen

  • Vormgeving
    •  Oriëntatie
      • Ik maak kennis met stijlkenmerken
      • Ik maak kennis met visuele hiërarchie
      • Ik maak kennis met een communicatie concept
    • Basis
      • Ik gebruik stijlkenmerken passend bij mijn doelgroep
      • Ik kan een boodschap effectief communiceren aan mijn doelgroep
  • Techniek
    • Oriëntatie
      • Ik maak kennis met drukwerk technieken
    • Basis 
      • Ik gebruik Indesign voor het ontwerpen van drukwerk
      • Ik maak een drukwerkgeschikte pdf