F3M10 SIRE – Heb respect

Introductie

In de laatste periode is er veel gaande in onze maatschappij. Mensen hebben minder respect voor elkaar en zijn zelfs niet meer geïnteresseerd in elkaar. In Nederland zien we dat ruzies in het verkeer, agressie online, bedreiging van demonstranten, en signalen van intimiderend of controlerend gedrag steeds zichtbaarder worden. Steeds vaker worden woorden en zelfs daden gebruikt als wapens, en vergeten we dat echt luisteren, erkennen en menselijkheid de basis zijn van samenleving.

Daarom is een campagne als Heb Respect niet alleen relevant — ze is noodzakelijk. We moeten ons allemaal bewust worden van hoe ons gedrag anderen raakt; hoe polariserende toonzetting de aandacht afleidt van begrip; en hoe kleine daden van respect het verschil maken. Samen kunnen we kiezen voor een maatschappij waarin we niet tegenover elkaar staan, maar met elkaar: met respect.

Opdracht

Je gaat een marketing campagne bedenken en de bijbehorende uitingen ontwerpen voor de campagne van Sire waarin het gaat over respect hebben.

Je mag zelf de inhoud bepalen wat voor jouw dit thema inhoud. Dit leg je voor bij  de BO docent.

Deze opdracht komt van ons maar is nu echt in ontwikkeling.  

Waar moet je campagne aan voldoen?

Jouw campagne voldoet aan de volgende eisen:

  • Je definieert een duidelijke doelgroep
  • Je bedenkt hierbij een passend marketingplan
  • Je ontwerpt een originele vormgeving met boodschap
  • Je ontwerpt samenhangende uitingen binnen deze vormgeving
  • Je ontwerpt een responsive one-page website
  • Je presenteert dit op overtuigende wijze

Maak gebruik van de vormgeving  van eerdere campagnes en ontwikkel een statement waardoor mensen gaan nadenken. Je boodschap is hierin essentieel.

Bekijk hier de presentatie bij het project

Bekijk hier de site van Sire

  • Gaan we de HiFi Prototype voor website ook peerfeedbacken / testen?

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die zijn betrokken bij het project.

BO
  • Schets een storyboard
  • Creëer twee ‘keyframes’ (Photoshop)
  • Beeldformaat afstemmen op kanaal (Youtube/TV/Tiktok/Insta)
  • Lengte = 30 sec exact
  • Samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan
  • 6 posts, waarvan 2 met Motion Graphics
  • Van alle 6 ontwerpen maak je twee duidelijk verschillende versies
  • Samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan
  • A/B testen van de twee versies van je 6 posts
  • Beste versies van de 6 posts finetunen op basis van feedback

Maak een keuze uit:

  • 3 posts voor TikTok
    • Geanimeerd / bewegend beeld
    • Samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan.
  • A3 poster (print)
    • Voldoet aan de volgende print specificaties:
      • PDFX/4 2008
      • Met snijtekens
      • 3 mm afloop
      • Rasterbeeld minimaal 240 dpi
      • Kleurprofiel: Fogra39
    • Samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan

Je presenteert je werk aan de klas, de docent en de externe beoordelaar (klant). Dit is een klantpresentatie.

  • Slides op scherm
    • Onderzoeksresultaten
    • Marketingplan
      • 2 voorstellen
      • keuze met argumentatie
    • Instagram Posts
    • Tiktok Posts (i.v.t.)
    • Commercial Keyframes
    • Website (MeFi Prototype)
  • Foamboard
    • Commercial Storyboard
      Indien je storyboard meerdere pagina’s is zet je alles op een groter foamboard.
    • A3 Poster (i.v.t.)
  • Poster op foamboard met ezel (zelf aanschaffen)
  • Storyboard uitgeprint op foamboard (zelf aanschaffen)
  • Digitale producten op scherm (website: prototypes)

Lees meer over presenteren

Je presenteert je werk aan de klas, de docent en de externe beoordelaar (klant). Dit is een klantpresentatie.

  • Slides op scherm
    • Onderzoeksresultaten
    • Marketingplan
    • Instagram Posts
      • A/B testresultaat
      • Herontwerp
    • Tiktok Posts (i.v.t.)
    • Commercial 
      • 2 Keyframes 
      • Video
    • Website (interactief)
  • Foamboard (zelf aanschaffen)
    • Storyboard Commercial
      Indien je storyboard meerdere pagina’s is zet je alles op een groter foamboard.
    • A3 Poster (i.v.t.)
  • Bij de presentatie laat je jezelf filmen door een klasgenoot.

Lees meer over presenteren

Leg je project vast in je portfolio, een informatieve video en een promotievideo.

Instructie

Docenten: Erik Post & Frank Bijker

M&C
  • Schrijf een debriefing

(Yolanda)

  • Onderzoek
    • Huidige markt
    • Doelgroep
    • Persona
  • Marketingplan
    • Maak 2 verschillende voorstellen voor de marketing (zie presentatie voor suggesties over hoe je je kunt onderscheiden)
    • Maak 2 verschillende styletiles (VRMG lessen Frank/Coen)
    • Maak aan de hand van peerfeedback een keuze
    • Verwerk dit tot een definitief marketingplan.

(Erik)

  • Zet een pagina op in Facebook of LinkedIn voor bedrijven / sponsors

(Yolanda)

  • Projectplan

(Yolanda)

Docenten: Erik Post en Yolanda Burger

VRMG
  • Maak een keuze uit een van de aangeleverde huisstijlen
  • Definieer de vormgevingskenmerken van de gekozen stijl 
  • Schrijf een richtlijn voor het gebruik van beeld (do’s & don’ts)
  • Onderzoek huidige trends in vormgeving
  • Bij M&C (Erik) maak je 2 voorstellen voor je marketing. Hierbij werk je ook 2 keer een styletile (instructie) uit.
  • Op basis van peerfeedback kies je hier een van.
  • Verwerk de feedback tot een definitieve style-tile

Werk de prototypes uit in Figma

  • Medium fidelity
  • High fidelity

Docenten: Frank Bijker en Coen Septer

DIG-WEB
  • Single page in Elementor
  • Responsive
  • Bevat video commercial
  • Bevat wervende tekst
  • Bevat CTA: kaartverkoop
  • Bevat Line-up met beelden van artiesten
    (hiphop artiesten naar keuze mag ook).
    • Drake
    • Kendrick Lamar
    • J. Cole
    • Cardi B
    • Nicki Minaj
    • Future
    • Lil Baby
    • Megan Thee Stallion
    • Post Malone
    • Tyler, The Creator
    • Doja Cat
    • 21 Savage
    • DaBaby
  • Bevat informatie over 3 verschillende podia met ieder een eigen naam (die jij verzint)
  • Bevat informatie over
    • overige programmering
    • faciliteiten
    • gastronomie
    • toegankelijkheid
  • Bevat informatie over festival
    • Datum: 23 Augustus 2025
    • Tijd: 13:00-24:00u
    • Locatie: Westergasterrein Amsterdam
    • Aantal bezoekers: 2000
    • Ticket prijs: 75 euro,-
    • Leeftijd: 18+
    • Geen Wapens/Drugs
    • Muntjes verkoop
    • Kluisjes huren

Docenten: Jof Neuhaus en Erik Post

Planning / deadlines

Let op: planning is onder voorbehoud.
Bezoek hier de uitgebreide planning op dagniveau

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

Docenten: Coen Septer en Jof Neuhaus

  • DIG-CC staat deze module volledig ten dienste aan het project.

Docent: Jof Neuhaus

Docenten: Bettina Hohmann (NE) en Lukas Rood (EN)

Leerdoelen

Basis

  • Ik kan een duidelijke doelgroep definieren
  • Ik presenteer op overtuigende wijze

Verdieping

  • Ik kan een bij de doelgroep passend marketingplan bedenken
  • Ik ontwerp originele vormgeving
  • Ik ontwerp samenhangende uitingen binnen deze vormgeving
  • Ik kan een responsive website bouwen

Bronnen

Beoordeling

Projecten worden beoordeeld binnen de betrokken Units, meestal zijn dit: Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG). 

De verschillende op te leveren producten worden beoordeeld binnen de Simulise omgeving. Hier wordt gewerkt met tekstuele feedback en een waardering aan de hand van rubrics.

Lees meer over hoe er wordt beoordeeld bij ED

Betrokken docenten

  • Module leider: Frank Bijker
  • Schrijvende docenten: Frank Bijker
  • Uitvoerende docenten: Erik Post, Yolanda Burger, Frank Bijker, Coen Septer, Jof Neuhaus