Project: Make it Green

Introductie

Aandacht voor onze leefomgeving en dus voor duurzame producten en productieprocessen is noodzakelijk voor de toekomst van de mensheid. Omdat veel mensen dit belangrijk vinden kijken ze naar ‘hoe groen’ bedrijven zijn.  Voor bedrijven is dit een kans om zich kunnen profileren en om positief in de aandacht te komen. 

Opdracht

Je onderzoekt en analyseert van één commercieel bedrijf de website en de social media kanalen: wat doen ze én hoe presenteren zij zich? Je maakt een plan hoe dit bedrijf zichzelf “groen” kan maken en verwerkt dit in een nieuwe vormgeving voor zowel de website en social media uitingen. 

Bekijk hier de briefing (22-23)

Keuze

Maak een keuze uit een van de onderstaande bedrijven om deze te ‘vergroenen’:

  • Action.com
  • Zara.com/nl
  • Bang-en Olufsen
  • Vue cinemas Nederland
  • Blokker
  • Kwik-fit.nl
  • Senseo/Douwe Egberts
  • Hema
  • KLM
Je past niet alleen de kleur aan maar maakt de boodschap ook groen!
Wat is 'groen'?

Groen is milieubewust, maatschappelijk betrokken, een product of dienst met een toegevoegde waarde voor de samenleving, een besparing op natuurlijke grondstoffen/vervoerskosten o.i.d.

Op te leveren onderdelen

ONDZ
  • Onderzoeksverslag (instructie)
  • Social media posts (instructie)
VRMG-ONT
BO
  • Prototype (instructie)
  • Testing (instructie)
  • Eindpresentatie (instructie)
DIG-WEB

Werk je ontwerp uit in WordPress.

  1. Neem je wireframe als basis.
  2. Werk vanuit een Elementor Canvas pagina
  3. Maak een nieuwe header/footer voor alleen deze pagina aan.
  4. Werk van grof naar fijn; start met de layout van grote blokken (containers), geef ze eventueel een achtergrondkleur om duidelijk te zien wat er gebeurt.
  5. Vul alle containers met inhoud en vormgeving van je pagina.

Hoe wordt dit beoordeeld?

  • Je pagina bevat minimaal:
    • een layout met header, content en footer
    • de content bevat een layout van containers, met hierin uitgelijnde content elementen, zoals
      • afbeeldingen
      • koptitels
      • alinea’s
  • Je probeert:
    • De vormgeving van je high-fidelity ontwerp zo goed mogelijk na te bootsen
    • Zo ver mogelijk te komen.

Planning

Bekijk hier de volledige planning op dag niveau. Let op: deze planning is onder voorbehoud.

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

  • WordPress Portfolio
  • Post over project M1
  • Post over project M2
[tekst]
  • Keuzevak (zie Magister > Activiteiten)
  • Uitwerktijd project
  • Analyseren van een bestaande website: je maakt een flowchart met daarin de meest belangrijke pagina’s.
  • Analyseren van social media-uitingen: vormgeving, inhoud en frequentie van de berichten.
  • Onderzoek doen op welke manier bedrijven groen kunnen worden.
  • Onderzoek welke bedrijven groen zijn en als voorbeeld kunnen dienen.
  • Onderzoek doen naar mogelijkheden vergroenen van bestaand bedrijf en producten.
  • Onderzoek naar vormgeving die bij een “groen bedrijf” past.

Resultaat:

  • Onderzoeksverslag met daarin conclusies die je gaat toepassen in je te maken producten

  • Rebranden van de huisstijl elementen naar een groene variant ontwerpen
  • Huisstijl voorvertalen naar Interface design voor de website

Resultaat:

  • huisstijl ontwerpen (Adobe XD) basiskleuren, Logo< foto’s,exturen en patronen, kop 1, kop2,
  • Definitive Style tile. (Adobe illustrator)
  • de definitive pagina’s door vertaald van uit Style tile.

 

  • Het maken van de Userstories (wat en waarom)
  • Het maken van Wireframe (welke functies en waar)
  • Interactieve klikbaar prototype (Hier komt alles samen)
  • Testing

Resultaat:

  • User story maken voor de groene variant (EXCEL)
  • De wireframes van de pagina’s (Adobe illustrator of in XD)
  • Prototype maken (Adobe XD)

Realisatie rebranding social media-uitingen (3 stuks voor 1 kanaal)

Hierin laat je je visie zien en waarom het merk vergroent is.

Resultaat:

  • 3 ontwerpen mediauitingen en gerealiseerd in (Adobe illustrator of … of via een app of after effects)
  • Boodschap wordt in elke uiting duidelijk weergegeven

De gemaakte vergroeningscampagne wordt op een professionele wijze gepresenteerd.

Product:
Kiest een gewenst presentatie middel waarin alle onderdelen goed worden weergegeven. .

Leerdoelen

Oriëntatie

  • Analyseren van een bestaande website: je maakt een flowchart met daarin de meest belangrijke pagina’s.
  • Analyseren van social media uitingen: vormgeving, inhoud en frequentie van de berichten.
  • Onderzoek doen op welke manier bedrijven groen kunnen worden.
  • Onderzoek welke bedrijven groen zijn en als voorbeeld kunnen dienen.
  • Onderzoek doen naar mogelijkheden vergroenen van bestaand bedrijf en producten.
  • Onderzoek naar vormgeving die bij een “groen bedrijf” past.
  • Rebranden van huisstijl naar een groene variant.
  • Realisatie rebranding social media uitingen (3 stuks voor 1 kanaal).
  • Realisatie wireframe.
  • Realistatie klikbaar UX model met daarin de groene huisstijl verwerkt.


Basis

  • Ik maak kennis met diverse methodes om een onderzoeksvraag te beantwoorden en resutlaten van testen te interpreteren.
  • Ik maak kennis met het ontwikkelen van een concept
  • Ik maak kennis met het ontwerpen van een interactieve mediaproductie voor een doelgroep.
  • Ik maak kennis met het realiseren van een interactieve mediaproductie en met technische specificaties.
  • Ik maak kennis met het plannen van een interactieve mediaproductie en ik lever op tijd in.
  • Ik maak kennis met diverse vormen van feedback en het verwerken hiervan. Ik maak kennis met mijn adviserende rol en met verschillende presentatietechnieken.
  • Ik maak kennis met de mogelijkheden die een e-commerce designer binnen de markt heeft.
  • Ik maak kennis met de identiteit en kenmerken van een doelgroep en met ethische overwegingen bij mijn werk(wijze).

Beoordelingscriteria

Het project wordt beoordeeld binnen de Unit Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG) en Realisatie (DIG-WEB). De verschillende opdrachten worden beoordeeld in Simulise. Deze beoordeling vindt plaats door middel van rubrics, waarbij je op verschillende leerlijnen een score krijgt. Deze telt mee voor je leerlijndiagram in Simulise.

Betrokken docenten

  • Moduleleider: Frank Bijker
  • Schrijvende docenten: Frank Bijker
  • Uitvoerende docenten: Frank Bijker, Coen Septer, Bryan Suiker.