Scrum
User stories zijn onderdeel van een werkwijze die bij de ontwikkeling van veel digitale producten wordt gebruikt, met de naam Scrum. Bij deze werkwijze wordt in korte, opvolgende stappen steeds een prototype uitgewerkt, getest en verbetert.
Wat is een user story?
Een user story is een korte omschrijving van een behoefte van een gebruiker. Het gaat om wat de gebruiker wilt, en waaróm hij of zij dat wilt. Bijvoorbeeld:
- Als treinreiziger wil ik inzicht in mijn gemaakte reiskosten, zodat ik een overzicht kan maken voor mijn werkgever.
Daarnaast bevat een user story een omschrijving van de criteria waaraan een oplossing moet voldoen, voordat deze wordt geaccepteerd door de gebruiker.
Wie, wat en waarom?
Je ziet in het bovenstaande voorbeeld dat er een wie-wat-waarom structuur wordt gebruikt om de user story op te schrijven. De waarom-vraag geeft de waarde aan.
Een user story beschrijft dus de waarde voor de eindgebruiker, niet de oplossing.
Geen eisen
User stories zijn ook geen eisen waar een product aan moet voldoen. Maar je kunt er natuurlijk wel echte eisen (ook wel: acceptatiecriteria) uithalen. Bijvoorbeeld:
- reiskosten data moeten digitaal beschikbaar zijn
- reiskosten data moeten up-to-date zijn
- reiskosten data moeten AVG-proof zijn
Tips bij het schrijven
- Geef de user story een makkelijk te herkennen naam.
- Benoem de eindgebruiker zo specifiek mogelijk, liefst in termen van een persona.
- Bij ‘zodat…’ beschrijf je een duidelijk doel. Wat wordt er makkelijker, beter of relevanter voor deze persoon? Redeneer vanuit deze gebruiker.
Werkwijze
Het team begint met brainstormen. Door gezamenlijk te discussiëren worden de user stories bedacht en uitgeschreven.
Product Backlog
De lijst met al deze user-stories wordt een product backlog genoemd. Het team kiest steeds één user story uit deze lijst om uit te werken. Deze keuze wordt gemaakt op basis van welke user story het meest waardevol is voor de eindgebruiker.
Deze waarde kun je inschatten door je af te vragen of de user story daadwerkelijk bijdraagt aan het oplossen van het ‘probleem’ van de eindgebruiker.
Kleine stukjes
Het uitwerken van een user story gebeurt in een zogenaamde sprint. Dit is een korte periode (meestal een week), waarna je iets oplevert. Dat betekent dat user stories klein genoeg moeten zijn om in korte tijd uit te werken.
Grote user stories (ook wel epics genoemd) moeten dus worden opgeknipt in kleinere user stories. Bijvoorbeeld:
Van:
Als vervoersbedrijf willen wij naast vrachtvervoer ook personenvervoer gaan aanbieden, zodat we ons marktsegment verbreden.
Naar:
Als vervoersbedrijf willen wij naast vrachtvervoer ook busreizen naar Barcelona gaan aanbieden, zodat we ons marktsegment verbreden.
Je herhaalt dit net zo lang tot de user story in één sprint is uit te werken.
Verfijning
Het team werkt in opvolgende sprints aan het uitwerken van user stories. Elke keer wordt gezocht naar het toevoegen van het meeste waarde. Het backlog wordt constant verfijnd (refinement), aangevuld en herschreven, naarmate het team steeds meer inzicht krijgt in waar de waarde voor de eindgebruiker precies zit.
Wanneer de maximale waarde uit het backlog is geleverd en de kosten niet meer opwegen tegen de baten, dan komt het project ten einde.