Introductie
WooCommerce is een webshop plugin voor WordPress. WooCommerce begon als een simpele plugin, maar is uitgegroeid tot een enorme community. WooCommerce is één van de meest populaire webshop systemen en wereldwijd miljoenen keren gedownload.
In dit project bouwen we met behulp van Woocommerce een volledige webshop waarmee je zowel de technische- als de marketingkant van online verkopen verkent.
Opdracht
Kies één van de volgende producten:
- Anti-stress producten
- Huishoudelijke hulpmiddelen voor ouderen
- Zelfverdedigingsproducten
- Slaapverbeteringsproducten
Ontwikkel een webshop op basis van de WooCommerce omgeving. Ontwerp een vormgeving die passend is bij de doelgroep en maak gebruik van conversie triggers.
Je vult de winkel met (minimaal) 3 producten uit je gekozen categorie.
Pagina’s die minimaal gemaakt moeten worden zijn:
Home, About us, Products, Winkelwagen & Contact
De product-categorieën dienen naast een commercieel ook een maatschappelijk belang. Leg hier de nadruk op bij je sales.
Planning / deadlines
Let op: planning is onder voorbehoud.
Bezoek hier de uitgebreide planning op dagniveau
Op te leveren onderdelen
De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die zijn betrokken bij het project.
ONDZ M&C
Marketingplan
- Documentatie en onderzoek
- Product Vision Statement
- SWOT Analyse
- Doelgroep en Persona
- Brand
- Keuze communicatiemiddelen
- Product/dienst onderzoek
- Doelgroeponderzoek en persona
- Concurrentie onderzoek
- Keuze uit communicatiemiddelen
Productfotografie
Maak professionele foto’s van je producten. Zorg ervoor dat deze goed belicht en scherp zijn.
Docent: Erik Post
VRMG UXD
Productkeuze
- Productkeuze
Verslag UXD
- Prototype Low
- Prototype Med
High Fidelity Prototype
- High Fidelity
Docent: Frank Bijker
DIG-WEB
Webshop
Maak in WordPress / Elementor een werkende WooCommerce webshop.
Je uitwerking bevat
- Ik kan een product in mijn winkelwagen doen, net betalen + mailtjes ontvangen van bestelling
- Ik zie alle specificaties en foto’s van een product
- Ik kan een verzendmethode kiezen.
- Ik kan de totale btw zien bij winkelwagen
- Er is een thema geïnstalleerd en aangepast naar de stijl van jouw product
- Eigenschappen van het product zijn aanpasbaar
- Het product heeft een beschrijving
- Er is een product in de aanbieding
- Currency is euro
- De 5 minimale pagina’s zjin aanwezig: Home – About, Product, Winkelwagen en Contact
Docent: Outger Commandeur
BO
Low & Medium Fidelity Prototype
- Low Fidelity
- Medium Fidelity
Presentatie
Je presenteert je werk aan de klas en de docent.
Richtlijnen presentatie (Google Slides)
Lees meer over presenteren
myProject
- Leg je project vast:
- Staande video (30 sec)
- Liggende video (1 min)
- Portfolio Post
Docenten: Erik Post en Jof Neuhaus
Overige expertises
Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.
DIG WEB
- Training WooCommerce Plugin
Docent: Outger Commandeur
DIG CC
- Training Indesign
Docent: Jof Neuhaus
ONDZ PP
- Stagemarkt onderzoek
- Motivatie Mail
- Sollicitatiegesprek en bellen
- Arbeidsvoorwaarden en rechten
Docent: Yolanda Burger
FLEX KD
- Keuzedeel Verdieping Software
Docenten: Jof Neuhaus en Coen Septer
AVO
- Nederlands (mamv.nl)
- Engels
Leerdoelen
Basis
- Ik baseer vormgeving op mijn marketing onderzoek
Verdieping
- Ik kan werken met de WooCommerce omgeving
- Ik kan een werkende Webshop maken
Beoordeling
Projecten worden beoordeeld binnen de betrokken Units, meestal zijn dit: Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG).
De verschillende op te leveren producten worden beoordeeld binnen de Simulise omgeving. Hier wordt gewerkt met tekstuele feedback en een waardering aan de hand van rubrics.
Betrokken docenten
- Module leider: Erik Post
- Schrijvende docenten: Robin Schuur, Frank Bijker
- Uitvoerende docenten: Frank Bijker, Yolanda Burger, Erik Post, Jof Neuhaus, Outger Commandeur
Onderdelen
BO
- Lessen van Ton en ondersteuning project Erik
- Retouren + Verzenden
- Privacy voorwaarden en Algemene voorwaarden
VRMG
– Je maakt minimaal 3 foto’s van verschillende hoeken(of stijl) van jouw producten.
– Je foto’s zijn er professioneel en netjes uit. Kwaliteit van het product is duidelijk te zien door foto’s.
– Je maakt een product header/landingspage van jouw product. (eigen foto+editing)
– Website stijl en product is op elkaar afgestemd.
– De bezoeker kan logisch door je webshop heen (ux)
– Je laat jouw product op een zo’n creatief mogelijke manier zien
– Je homepage laat duidelijk zien wat voor product je verkoopt, wat er speciaal aan is en waarom mensen het nodig hebben.
– Het is duidelijk dat het gaat om een co2 neutraal product
DIG
Hotjar / Google analytics / Matomo / Yoast SEO is geinstalleerd en werkend
- Woocommerce is geinstalleerd en actief in jouw webshop
- Ik kan duidelijk zien welke mensen hebben getest en welk device
- Er is een heatmap aanwezig (jpg,png of pdf)
- Minimaal 10 mensen heb je gebruikers data van
- Er is rekening gehouden met YoastSEO en duidelijke keywords geschreven voor je pagina. (pagina’s zijn groen)
Website
- Ik kan een product in mijn winkelwagen doen, net betalen + mailtjes ontvangen van bestelling
- Ik zie alle specificaties en foto’s van een product
- Ik kan per product een andere verzendmethode kiezen.
- ik kan de totale btw zien bij winkelwagen
- Yoast SEO, Mollie en Woocommerce zijn geïnstalleerd
- Er is een thema geïnstalleerd en aangepast naar de stijl van jouw product
- Het product is aanpasbaar
- Het product heeft een beschrijving
- Er is een bundel deal aanwezig
- Er is een product in de aanbieding
- Currency is euro
- Verzendkosten passen zich automatisch aan, aan grootte / gewicht pakket.
- De 5 minimale pagina’s zjin aanwezig: Home – About, Product, Winkelwagen en Contact
ONDZ
– Je beargumenteert wat jouw producten bieden in vergelijking tot andere producten
- Plan voor cross- en upselling binnen eigen (webshop) site
- Onderzoek in woord en beeld naar minimaal 3 verschillende vormen van bestaande cross- en upselling
- Uitwerking en argumentatie van jouw keuze
- Selecteer een (of meerdere) influencers die bij jouw product past
– Je onderbouwd waarom deze influencer bij jouw doelgroep past
– Schets een scenario hoe jouw product in beeld komt bij deze influencer
FLEX
- Uitwerken project + Hulp
AVO
Onderdelen
BO
- Lessen van Ton en ondersteuning project Erik
- Retouren + Verzenden
- Privacy voorwaarden en Algemene voorwaarden
VRMG
– Je maakt minimaal 3 foto’s van verschillende hoeken(of stijl) van jouw producten.
– Je foto’s zijn er professioneel en netjes uit. Kwaliteit van het product is duidelijk te zien door foto’s.
– Je maakt een product header/landingspage van jouw product. (eigen foto+editing)
– Website stijl en product is op elkaar afgestemd.
– De bezoeker kan logisch door je webshop heen (ux)
– Je laat jouw product op een zo’n creatief mogelijke manier zien
– Je homepage laat duidelijk zien wat voor product je verkoopt, wat er speciaal aan is en waarom mensen het nodig hebben.
– Het is duidelijk dat het gaat om een co2 neutraal product
DIG
Hotjar / Google analytics / Matomo / Yoast SEO is geinstalleerd en werkend
- Woocommerce is geinstalleerd en actief in jouw webshop
- Ik kan duidelijk zien welke mensen hebben getest en welk device
- Er is een heatmap aanwezig (jpg,png of pdf)
- Minimaal 10 mensen heb je gebruikers data van
- Er is rekening gehouden met YoastSEO en duidelijke keywords geschreven voor je pagina. (pagina’s zijn groen)
Website
- Ik kan een product in mijn winkelwagen doen, net betalen + mailtjes ontvangen van bestelling
- Ik zie alle specificaties en foto’s van een product
- Ik kan per product een andere verzendmethode kiezen.
- ik kan de totale btw zien bij winkelwagen
- Yoast SEO, Mollie en Woocommerce zijn geïnstalleerd
- Er is een thema geïnstalleerd en aangepast naar de stijl van jouw product
- Het product is aanpasbaar
- Het product heeft een beschrijving
- Er is een bundel deal aanwezig
- Er is een product in de aanbieding
- Currency is euro
- Verzendkosten passen zich automatisch aan, aan grootte / gewicht pakket.
- De 5 minimale pagina’s zjin aanwezig: Home – About, Product, Winkelwagen en Contact
ONDZ
– Je beargumenteert wat jouw producten bieden in vergelijking tot andere producten
- Plan voor cross- en upselling binnen eigen (webshop) site
- Onderzoek in woord en beeld naar minimaal 3 verschillende vormen van bestaande cross- en upselling
- Uitwerking en argumentatie van jouw keuze
- Selecteer een (of meerdere) influencers die bij jouw product past
– Je onderbouwd waarom deze influencer bij jouw doelgroep past
– Schets een scenario hoe jouw product in beeld komt bij deze influencer
FLEX
- Uitwerken project + Hulp