Introductie
Je gaat deze periode een “Pet Simulator” maken. Daarbij maak je kennis met interactieve programma’s en ontwikkel je een point-and-click prototype. Het thema is een pet simulator (à la Tamagotchi), waarbij je zelf bepaalt waar de nadruk op ligt: voeren, battlen, ontdekken, of iets anders.
De game wordt een app voor op een mobiele telefoon. Als extra mag je een Watch extensie maken van je game.
Opdracht
Je ontwerpt je eigen digitale MAgotchi en maakt een prototype van een app met een verdienmodel waarin je het kunt voeren, verzorgen, trainen en/of laten battlen.
Toegestane software
Om ervoor te zorgen dat je de basisvormgeefprogramma’s leert kennen, beperken we de software die je mag gebruiken voor je eindontwerpen. Mocht je andere software willen gebruiken, dan mag je dat altijd eerst overleggen met je docent.
De toegestane programma’s zijn: Figma, Illustrator, Photoshop, de animatieprogramma’s van Adobe, PowerPoint en Keynote.
MAgotchi Stadia & Emoties
Je MAgotchi begint als een ei of baby. Wanneer de speler in dit stadium genoeg aandacht geeft, verandert de MAgotchi in zijn volgende vorm. Dit stadium biedt de mogelijkheid om de basisprincipes van je game uit te leggen.
Volwassen
De game begint echt wanneer je MAgotchi volgroeid is. Beeld uit waar jouw MAgotchi om draait: verzorgen, battlen, mini-games, enzovoort (je hoeft niet alles te doen en mag kiezen/zelf bedenken).
Je volgroeide MAgotchi heeft een breed scala aan emoties. Jij bedenkt hoe de speler interactie heeft met de MAgotchi om deze emoties tot uiting te laten komen: blij, boos, hongerig, slaperig, verdrietig, bang, aanvallend, verdedigend, verliefd.
Dood
Je MAgotchi heeft niet het eeuwige leven. Jij bepaalt wat de voorwaarden zijn om jouw MAgotchi in leven te houden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen dat, wanneer jouw MAgotchi in een gevecht verliest van een andere MAgotchi, hij doodgaat. Of wanneer je hem een dag niet voert.
Denk ook na over hoe de speler zich voelt wanneer de MAgotchi doodgaat. Roept dat verdriet, schuld, humor of juist opluchting op? Dit helpt je om bewust te ontwerpen voor een spelers ervaring.
Beoordeling
Bij ieder vak krijg je opdrachten binnen de context van dit project. Samen zorgen al die opdrachten voor een compleet project: een prototype-game, promotionele campagne, etc.
Planning / deadlines
Bekijk hier de planning voor deze periode op dag niveau. Let op: deze planning is onder voorbehoud.
Op te leveren onderdelen
De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die betrokken zijn bij het project.
- MARKETING
- Doelgroepomschrijving
- Persona
- Verdienmodel
- Marketing Mix
- VORMGEVING
- Storytelling
- Interactief Figma prototype (instructie)
- Een Instagram ad
- Een Tiktok ad
- Een ad een voor medium naar keuze
- BEROEPSOPDRACHT
- Tussenpresentatie (instructie | checklist)
- Eindpresentatie (instructie)
Overige expertises
Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.
- Figma
- Animatie
- Experiment
- Animatie tools
- WordPress
- Installatie
- Babysteps
Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van je digitale producten zet je Figma in voor het maken van wireframes en een interactief prototype.
- Basis Adobe Illustrator:
Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van je digitale producten zet je Adobe Illustrator in voor het maken van illustraties in vectoren (denk aan strakke vormen, kleurverloop, logo’s, grafische elementen, etc.)
- Basis Adobe After Effects en Premiere:
Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van video/animatie zet je Adobe After Effects en/of Premiere in voor het maken van video effecten en animaties.
- Mindmapping
- Hiërarchie
- [tekst]
- Nederlands
- Engels
- Rekenen
- Burgerschap
Beoordeling
Projecten worden beoordeeld binnen de betrokken vakken. Meestal zijn dit Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG).
De verschillende op te leveren producten worden beoordeeld binnen de Simulise omgeving. Hier wordt gewerkt met tekstuele feedback en een waardering aan de hand van rubrics.
Leerdoelen
- Ik maak kennis met prototyping
- Ik maak kennis met animatie tools
- Ik maak kennis met gamification
- Ik kies en onderzoek een doelgroep
- Ik ontwerp een game concept
- Ik bepaal de USP’s
- Ik ontwikkel social media ads, en een ad naar keuze
- Ik presenteer mijn project
Betrokken docenten
- Moduleleider: Bryan Suiker
- Schrijvende docenten: Bryan Suiker, Frank Byker
- Uitvoerende docenten: Frank Bijker, Jof Neuhaus, Bryan Suiker, Coen Septer, Erik Post, Yolanda Burger.