F2M4 – De B2B Funnel

Introductie

Je hoort wel eens dat een goeie verkoper alles kan verkopen. Wanneer je een bezoeker op het juiste moment prikkelt kun je deze tot een aankoop verleiden. Op dat moment wordt de bezoeker een klant (dit heet conversie). Deze goed geplaatste en getimede prikkels worden ook wel triggers genoemd. Het doel van een conversie funnel (trechter) is om de bezoeker zo efficiënt mogelijk naar een aankoop te leiden.

Opdracht

Jij bent de starter van een robot/drone bezorgservice in jouw woonplaats. Jouw klanten zijn lokale bedrijven die van jouw service gebruik maken. 

Bedrijven die aan bedrijven leveren heet B2BBusiness 2 Business. Om bedrijven in de buurt te overtuigen dat ze met jouw unieke bezorgservice nog meer succes hebben, maak je gebruik van de marketingfunnel. Het doel is dat deze bedrijven jouw dienst gaan afnemen.

Je kiest een van de onderstaande producten:

  • Droneservice 
    Bezorging door de lucht.
  • Robotservice
    Bezorging over de grond.

Klik op bovenstaande voorbeelden van Funnels

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die betrokken zijn bij het project. 

  • ONDZ
    • Onderzoeksverslag
  • VRMG ONT
    • Bedrijfsnaam
    • Logo
  • VRMG-UXD
    • User/buyer journey
    • Stroomdiagram
    • Low fidelity prototypes (wireframe)
      • Landingspagina
      • Productpagina
      • Aankoopproces
    • Usertest
  • BO
    • High fidelity prototypes (ontwerp)
      • Landingspagina
      • Productpagina
      • Aankoopproces
    • Landingspagina in WordPress
    • Marketing Triggers 
    • Promotie uitingen
Hou hier rekening mee!
 
  • Je visualiseert snel (zonder er veel aan te ontwerpen) 
  • Je formuleert duidelijke en overtuigende USP(‘s).
  • Je hebt een duidelijk doel voor jouw doelgroep.

Planning / deadlines

GLOBALE PLANNING

Week 1 Onderzoek 
Week 2 Concept: Bedrijfsnaam + logo + communicatie 
Week 3 Ontwerp 
Week 4 Ontwerp 

Week 5 Tussenpresentatie
Design check, feedback verwerken, funnel check
 

Week 6 Realisatie 
Week 7 Realisatie 
Week 8 Opleveren 

Week 9 Afsluitweek en start vakantie

Let op: planning is onder voorbehoud.
Bezoek hier de uitgebreide planning op dagniveau

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

  • WordPress Portfolio P4
    Richt je site in als portfolio en presenteer hierin het project en de verschillende producten die je hiervoor hebt gemaakt. 
  • Photoshop
    • Maskers (herhaling)
    • Mockups
    • Retoucheren
    • Kleurcorrecties
  • Alle lessen staan in het teken van het project.
  • Naam + Logo
  • Marketing Triggers
  • Promotie uitingen
  • Alle lessen staan in het teken van het project.
  • Onderdelen worden behandeld zoals:
    – Moodboard
    – User/buyersjourney
    – Wireframe
    – Design test
    – Prototype
    – Hulp bij WP 
  • Design regels
  • Uitwerktijd project

Leerdoelen

Oriëntatie

  • Ik maak kennis met de begrippen conversie, funnel en trigger.
  • Ik visualiseer een aankoop proces (funnel)

Basis

  • Ik ontwerp aan de hand van het AIDA(LA) model een conversie funnel
  • Ik richt een conversie funnel in met triggerpoints
  • Ik ontwerp in WordPress een portfolio bericht over dit project.
  • Ik test een customer journey met een A/B test

Beoordelingscriteria

Het project wordt beoordeeld binnen de Unit Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG). De verschillende onderdelen worden beoordeeld met de volgende punten:

0 = niets ingeleverd
1 = onvoldoende
2 = voldoende
3 = goed
4 = excellent

Alle onderdelen moeten met minimaal een voldoende worden afgesloten om de Unit BO, VRMG en ONDZ te behalen.

Betrokken docenten

  • Moduleleider: Coen Septer
  • Schrijvende docenten: Coen Septer, Frank Bijker
  • Uitvoerende docenten: Coen Septer, Frank Bijker, Jof Neuhaus en Bryan Suiker