Simulise
Het mediacollege is met ingang van het schooljaar 23/24 gestart met de invoering van “Programmatisch toetsen”. Dit is een methode waarbij je gedurende je hele opleiding regelmatig wordt getoetst in plaats van alleen aan het einde van een module. Hierbij worden verschillende toetsvormen gecombineerd om een compleet beeld van je ontwikkeling te krijgen. Het doel is om je continu feedback te geven, zodat je steeds weet waar je staat en hoe je je verder kunt verbeteren. Hierdoor ligt de nadruk op je groei en leerproces in plaats van alleen op je eindresultaten.
Simulise is een softwarepakket dat gebruikt wordt voor het geven van feedback en het analyseren van de resultaten. Met Simulise kunnen docenten de voortgang en prestaties van studenten volgen, feedback te geven, en gegevens rapporteren. Het doel is om het toetsproces efficiënter en inzichtelijker te maken.
De kennis en vaardigheden die je tijdens je studie opdoet zijn binnen Simulise verdeeld over een aantal “leerlijnen”. Jouw prestaties worden aan de hand van “rubrics” gewogen. Hiermee wordt jouw voortgang op deze leerlijnen inzichtelijk.
Rubrics
Een rubric is een beoordelingsinstrument dat docenten gebruiken om je werk te evalueren. Het is een tabel waarin duidelijk staat omschreven welke criteria belangrijk zijn voor een opdracht en hoe je op elk van die criteria kunt scoren, van onvoldoende tot uitstekend. Elk criterium is gedetailleerd uitgewerkt, zodat je precies weet wat er van je verwacht wordt en hoe je punten kunt verdienen. Rubrics helpen om de beoordeling transparant en eerlijk te maken, en geven je inzicht in je sterke punten en verbeterpunten. Zo weet je wat je moet doen om je volgende opdracht nog beter te maken.
Vertragen
Als je niet voldoet aan de eisen vanuit programmatisch toetsen, kan dat je studie vertragen omdat je niet alleen aan het eind van een cursus, maar ook tussentijds regelmatig moet presteren. Als je niet goed presteert op de tussentijdse toetsen of opdrachten, kan het zijn dat je extra tijd nodig hebt om je achterstanden in te halen of extra ondersteuning nodig hebt. Dit kan betekenen dat je modules opnieuw moet volgen of extra werk moet doen om aan de eisen te voldoen, wat de duur van je studie verlengt.
Programmatisch toetsen
Programmatisch toetsen is een benadering binnen het onderwijs waarbij het beoordelen en toetsen van studenten systematisch en geïntegreerd wordt aangepakt. Het doel is om een completer en genuanceerder beeld te krijgen van de competenties en prestaties van studenten gedurende hun opleiding.
Belangrijke kenmerken van programmatisch toetsen zijn:
- Continuïteit: Toetsen worden regelmatig afgenomen gedurende het gehele programma, in plaats van slechts aan het einde van een module of cursus.
- Feedbackgericht: Toetsen zijn ontworpen om studenten te voorzien van bruikbare feedback die hen helpt hun leerproces te verbeteren.
- Integratie: Verschillende vormen van toetsing (zoals schriftelijke examens, praktische opdrachten, mondelinge presentaties) worden gecombineerd om een breed en diepgaand beeld van de student te verkrijgen.
- Holistisch: Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de student als geheel, in plaats van alleen naar afzonderlijke onderdelen van de kennis of vaardigheden.
- Leren en Beoordelen: Toetsing is niet alleen bedoeld om prestaties te beoordelen, maar ook om het leerproces te ondersteunen en te bevorderen.
Deze aanpak zorgt ervoor dat toetsing meer wordt gezien als een integraal onderdeel van het leerproces, waarbij de nadruk ligt op groei en ontwikkeling, in plaats van enkel op eindresultaten.