Wireframing

Wireframing is de kern van het website maken. Hierin bepaal je waar wat komt te staan, hoe de structuur loopt en of alles dan ook werkt. Er zijn 3 soorten wireframes: Low Fidelity (LowFi), medium Fidelity (MeFi) en High Fidelity Prototype (HiFi).   

Wat zijn de eisen van een Low Fidelity:
  • Pen/potlood en papier
  • Structuur weergeven
  • Hiërarchie creëren 
  • Meerdere ideeën designen
  • Snel 

Dit betekent echter niet dat alles al helemaal volledig moeten zijn; het is slechts een verzameling van de eerste online ideeën om daarna een goed design te kunnen realiseren.

De eerste is gefocust op structuur
Een collage van elementen

Een variant op de style tile is een collage van verschillende (web/app) onderdelen, vormgegeven naast elkaar op één overzicht. Je kunt op deze manier al snel een look&feel ontwikkelen zonder dat je de hele site opzet.

Collage van elementen
1ste: Low fidelity Wireframe - 2: Medium Fidelity Wireframe - 3: High fidelity Prototype
Verschil tussen Low en Medium

Een Medium fildelity wireframe staat in het teken van de interactiviteit van het verhaal. Je gaat gebruik  kan snel een bepaalde sfeer neerzetten door middel van kleuren, typografie en beeld. Dit geeft echter nog geen totaalbeeld van de visuele stijl. Vooral de vertaling naar online komt hier niet in voor: denk bijvoorbeeld aan buttons, een nieuwsblok of een winkelmandje.

Let op! Dit is een moodboard, en dus geen style tile.
Verschil met Brand Guide

Een brand guide (ook wel: brand manual, of brand book) is een omvangrijk overzicht van alle aspecten die bij een huisstijl horen, tot in detail uitgewerkt. Hiermee kun je alle communicatie vormgeven, van websites tot een campagne. Hierin vind je doorgaans: logo regels, kleurenpalet, typografie, fotografie, tone of voice, layout regels.

Bekijk hier een aantal voorbeelden van Brand Guides voor bijvoorbeeld Apple, McDonalds of NASA. 

Pagina uit de brand guide van McDonalds.