F1M2 – The Game

Introductie

Module 1 ging over subculturen, waarbij de nadruk lag op de normen en waarden van de groep. In Module 2 ligt de nadruk op een individu, namelijk een Nederlandse creatieve maker in de breedste zin. Je onderzoekt deze creatieveling en gaat vanuit jouw eigen interesse en visie deze persoon promoten in digitaal spel.

Het ontwerpen van een digitaal spel biedt een uitgelezen kans om te experimenteren met zowel interactie (menselijk denken & handelen beïnvloeden) als vormgeving. Zo worden de meest prominente aspecten van de opleiding E-commerce Designer behelsd.

Briefing + keuze vormgever

De briefing voor dit project zal plaatsvinden op vrijdag 15 november. Op de maandag in de eerste week ga je een keuze maken welk persoon je wil onderzoeken/promoten. Wanneer je niet kiest dan krijg je een creatieve maker toebedeeld.

Hier staat de briefing.

Opdracht

Ontwerp een game ter promotie van een Nederlandse creatieve maker in de vorm van een spel. De game kan verschillende doelen hebben:

  • Vergroot bekendheid / kennis over de creatieve maker bij de doelgroep.
  • Promoot een product of dienst over de vormgever.
  • Verzamel (marketing)data over de doelgroep.

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die betrokken zijn bij het project. 

  • ONDZ
    • Onderzoek Nederlandse creatieve maker 
    • Doelgroep (instructie)
    • USP’s (instructie)
  • VRMG ONT
    • Storytelling 
    • Interactief Figma prototype (instructie)
    • Video teaser 45 sec (instructie)
    • 2 reclame uitingen voor medium naar keuze
  • BO
  • DIG WEB
    • Digitaal portfolio module 2 (instructie)

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van je digitale producten zet je Figma in voor het maken van wireframes en een interactief prototype. Je presenteert deze producten in een portfolio dat je maakt in de stijl van jouw game.

Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van je digitale producten zet je Adobe Illustrator in voor het maken van illustraties in vectoren (denk aan strakke vormen, kleurverloop, logo’s, grafische elementen, etc.)

Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van video/animatie zet je Adobe After Effects en/of Premiere in voor het maken van video effecten en animaties.

Interactie ontwerp en trigger design

  • Taalvaardigheid
    • Storytelling, spanningsboog, cliffhangers, pitchen
  • Nederlands
  • Engels
  • Rekenen
  • Keuzevak (zie Magister > Activiteiten)
  • Uitwerktijd project

Beoordeling

Projecten worden beoordeeld binnen de betrokken Units, meestal zijn dit: Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG). 

De verschillende op te leveren producten worden beoordeeld binnen de Simulise omgeving. Hier wordt gewerkt met tekstuele feedback en een waardering aan de hand van rubrics.

Lees meer over hoe er wordt beoordeeld bij ED

Leerdoelen

Oriëntatie
  • Ik maak kennis met prototyping
  • Ik maak kennis met nieuwe tools (firma)
  • Ik maak kennis met user journeys
  • Ik maak kennis met gamification
Basis
  • Ik kies en onderzoek een doelgroep
  • Ik bepaal een product of dienst ter promotie van een nederlandse vormgever
  • Ik ontwerp een game rondom dit product / deze dienst
  • Ik bepaal de USP’s
  • Ik ontwikkel social media posts,  een teaser video en een poster
  • Ik presenteer mijn project

Betrokken docenten

  • Moduleleider: Frank Bijker
  • Schrijvende docenten: Frank Bijker, Jof Neuhaus
  • Uitvoerende docenten: Frank Bijker, Jof Neuhaus, Bryan Suiker, Gerhard Derksen, Coen Septer.

Planning / deadlines

Bekijk hier de planning voor deze periode op dag niveau. Let op: deze planning is onder voorbehoud.