F3M10 Festival

Introductie

Je bent misschien wel eens gehoord van Lowlands, Pinkpop, Pukkelpop, Amsterdam Dance Event, et cetera–of je bent er zelf geweest. Deze festivals zijn natuurlijk goed te vinden op het internet en andere mediakanalen, met allemaal verschillende soorten uitingen. 

Maar voor ieder festival geldt: om fris te blijven moet er voor elke editie weer een nieuwe campagne worden gevoerd.

 

Opdracht

Je gaat een marketing campagne bedenken en de bijbehorende uitingen ontwerpen voor een Nederlands festival, voor het aankomende festival seizoen (zomer van 2025).

Deze opdracht komt van een externe opdrachtgever, aan wie je presenteert en die je werk ook beoordeeld.

Waar moet je campagne aan voldoen?

Jouw campagne voldoet aan de volgende eisen:

  • Je definieert een duidelijke doelgroep
  • Je bedenkt hierbij een passend marketingplan
  • Je ontwerpt een originele vormgeving
  • Je ontwerpt samenhangende uitingen binnen deze vormgeving
  • Je ontwerpt een responsive one-page website
  • Je presenteert dit op overtuigende wijze

Baseer je vormgeving op een van de bestaande huisstijlen (maak een keuze) en het gebruik het originele logo (kleuren aanpassen mag).

  • Gaan we de HiFi Prototype voor website ook peerfeedbacken / testen?

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die zijn betrokken bij het project.

BO
  • Schets een storyboard
  • Creëer twee ‘keyframes’ (Photoshop)
  • Beeldformaat afstemmen op kanaal (Youtube/Tiktok/Insta)
  • Lengte = 30 sec exact
  • Samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan
  • 6 posts, waarvan 2 met Motion Graphics
  • Van alle 6 ontwerpen maak je twee duidelijk verschillende versies
  • Samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan
  • A/B testen van de twee versies van je 6 posts
  • Beste versies van de 6 posts finetunen op basis van feedback

Maak een keuze uit:

  • 3 posts voor TikTok
    • Geanimeerd / bewegend beeld
    • Samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan.
  • A3 poster (print)
    • Voldoet aan de volgende print specificaties:
      • PDFX/4 2008
      • Met snijtekens
      • 3 mm afloop
      • Rasterbeeld minimaal 240 dpi
      • Kleurprofiel: Fogra39
    • Samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan

Je presenteert je werk aan de klas, de docent en de externe beoordelaar (klant). Dit is een klantpresentatie.

  • Slides op scherm
    • Onderzoeksresultaten
    • Marketingplan
      • 2 voorstellen
      • keuze met argumentatie
    • Instagram Posts
    • Tiktok Posts (i.v.t.)
    • Commercial Keyframes
    • Website (MeFi Prototype)
  • Foamboard
    • Commercial Storyboard
      Indien je storyboard meerdere pagina’s is zet je alles op een groter foamboard.
    • A3 Poster (i.v.t.)
  • Poster op foamboard met ezel (zelf aanschaffen)
  • Storyboard uitgeprint op foamboard (zelf aanschaffen)
  • Digitale producten op scherm (website: prototypes)

Lees meer over presenteren

Je presenteert je werk aan de klas, de docent en de externe beoordelaar (klant). Dit is een klantpresentatie.

  • Slides op scherm
    • Onderzoeksresultaten
    • Marketingplan
    • Instagram Posts
      • A/B testresultaat
      • Herontwerp
    • Tiktok Posts (i.v.t.)
    • Commercial 
      • 2 Keyframes 
      • Video
    • Website (interactief)
  • Foamboard (zelf aanschaffen)
    • Storyboard Commercial
      Indien je storyboard meerdere pagina’s is zet je alles op een groter foamboard.
    • A3 Poster (i.v.t.)
  • Bij de presentatie laat je jezelf filmen door een klasgenoot.

Lees meer over presenteren

Leg je project vast in je portfolio, een informatieve video en een promotievideo.

Instructie

Docenten: Erik Post en Jof Neuhaus

M&C
  • Schrijf een debriefing

(Yolanda)

  • Onderzoek
    • Huidige markt
    • Doelgroep
    • Persona
  • Marketingplan
    • Maak 2 verschillende voorstellen voor de marketing (zie presentatie voor suggesties over hoe je je kunt onderscheiden)
    • Maak 2 verschillende styletiles (VRMG lessen Frank/Coen)
    • Maak aan de hand van peerfeedback een keuze
    • Verwerk dit tot een definitief marketingplan.

(Erik)

  • Zet een pagina op in Facebook of LinkedIn voor bedrijven / sponsors

(Yolanda)

  • Projectplan

(Yolanda)

Docenten: Erik Post en Yolanda Burger

VRMG
  • Maak een keuze uit een van de aangeleverde huisstijlen
  • Definieer de vormgevingskenmerken van de gekozen stijl 
  • Schrijf een richtlijn voor het gebruik van beeld (do’s & don’ts)
  • Bij M&C (Erik) maak je 2 voorstellen voor je marketing. Hierbij werk je ook 2 keer een styletile (instructie) uit.
  • Op basis van peerfeedback kies je hier een van.
  • Verwerk de feedback tot een definitieve style-tile

Werk de prototypes uit in Figma

  • Medium fidelity
  • High fidelity

Docenten: Frank Bijker en Coen Septer

DIG-WEB
  • Single page in Elementor
  • Responsive
  • Bevat video commercial
  • Bevat wervende tekst
  • Bevat CTA: kaartverkoop
  • Bevat Line-up met beelden van artiesten
    (hiphop artiesten naar keuze mag ook).
    • Drake
    • Kendrick Lamar
    • J. Cole
    • Cardi B
    • Nicki Minaj
    • Future
    • Lil Baby
    • Megan Thee Stallion
    • Post Malone
    • Tyler, The Creator
    • Doja Cat
    • 21 Savage
    • DaBaby
  • Bevat informatie over 3 verschillende podia met ieder een eigen naam (die jij verzint)
  • Bevat informatie over
    • overige programmering
    • faciliteiten
    • gastronomie
    • toegankelijkheid
  • Bevat informatie over festival
    • Datum: 23 Augustus 2025
    • Tijd: 13:00-24:00u
    • Locatie: Westergasterrein Amsterdam
    • Aantal bezoekers: 2000
    • Ticket prijs: 75 euro,-
    • Leeftijd: 18+
    • Geen Wapens/Drugs
    • Muntjes verkoop
    • Kluisjes huren

Docenten: Outger Commandeur

Planning / deadlines

Let op: planning is onder voorbehoud.
Bezoek hier de uitgebreide planning op dagniveau

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

Docenten: Coen Septer en Jof Neuhaus

  • DIG-CC staat deze module volledig ten dienste aan het project.

Docent: Jof Neuhaus

Docenten: Bettina Hohmann (NE) en Lukas Rood (EN)

Leerdoelen

Basis

  • Ik kan een duidelijke doelgroep definieren
  • Ik presenteer op overtuigende wijze

Verdieping

  • Ik kan een bij de doelgroep passend marketingplan bedenken
  • Ik ontwerp originele vormgeving
  • Ik ontwerp samenhangende uitingen binnen deze vormgeving
  • Ik kan een responsive website bouwen

Bronnen

Beoordeling

Projecten worden beoordeeld binnen de betrokken Units, meestal zijn dit: Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG). 

De verschillende op te leveren producten worden beoordeeld binnen de Simulise omgeving. Hier wordt gewerkt met tekstuele feedback en een waardering aan de hand van rubrics.

Lees meer over hoe er wordt beoordeeld bij ED

Betrokken docenten

  • Module leider: Jof Neuhaus
  • Schrijvende docenten: Yolanda Burger, Jof Neuhaus
  • Uitvoerende docenten: Erik Post, Yolanda Burger, Frank Bijker, Coen Septer, Jof Neuhaus