Introductie
;Er is veel gaande in onze maatschappij: mensen lijken minder respect voor elkaar te hebben of zijn zelfs niet meer geïnteresseerd in elkaar… Ruzies in het verkeer, agressie online, bedreiging van en door demonstranten en signalen van intimiderend of controlerend gedrag worden steeds zichtbaarder; woorden worden gebruikt als wapens en we lijken te vergeten dat luisteren en elkaars menselijkheid erkennen de basis zou moeten zijn van onze samenleving.
Een campagne zoals Heb Respect is niet alleen relevant — ze is noodzakelijk. We moeten bewuster worden hoe ons gedrag anderen raakt en hoe een polariserende toonzetting nu wederzijds begrip lijkt te vervangen.
Kleine daden van respect kunnen hier verschil maken: samen kunnen we kiezen voor een maatschappij waarin we niet tegenover elkaar staan, maar met elkaar en met respect.
Opdracht
Je bedenkt een marketingcampagne met bijbehorende media-uitingen voor Sire met als onderwerp: Heb Respect.
Je mag zelf bepalen wat voor jouw dit thema inhoudt. Je idee leg je voor bij de BO docent.
Waar moet je campagne aan voldoen?
Jouw campagne voldoet aan de volgende eisen:
- Je definieert een duidelijke doelgroep
- Je bedenkt hierbij een passend marketingplan
- Je ontwerpt een originele vormgeving met boodschap
- Je ontwerpt samenhangende uitingen binnen deze vormgeving
- Je ontwerpt een responsive one-page website
- Je presenteert dit op overtuigende wijze
Je maakt gebruik van de vormgeving van eerdere campagnes en ontwikkelt een statement dat mensen aan het denken zet. Je boodschap is hierin essentieel.
Bekijk hier de presentatie bij het project
Bekijk hier het overzicht op te leveren onderdelen
Bekijk hier de site van Sire
- Gaan we de HiFi Prototype voor website ook peerfeedbacken / testen?
Planning / deadlines
Let op: planning is onder voorbehoud.
M6 ED2A: Uitgebreide planning op dagniveau
M10 ED3A: Uitgebreide planning op dagniveau
Groepsindeling
Team 1
ED2: Maaike Miedema, Kasper van der Veen
ED3: Arrie Kwakman, Rens Elling, Donna Huijbregsen
Team 2
ED2: Teun Faas, Sascha Heuvelmans
ED3: Diego Rodrigues Gomes, Bram Diekema
Team 3
ED2: Jewel Boode, Jesper Hogenbirk, Musa Celikcan
ED3: Luka Milic, Sylvain Tjokroredjo
Team 4
ED2: Hugo Noordeloos, Dante Shearman
ED3: Ronin Figueiredo Beijsens, Julia Soltysiak
Team 5
ED2: Jordi Hof, Alexandra Abarbanel
ED3: Kiki van Dam, Maria de Azevedo Morais
Team 6
ED2: Sem van Dorp, Hanad Adam, Bradley Kuhn
ED3: Tristan Zwarthoed, Esmee Treur
Team 7
ED2: Denzel Kamp, Dean Somer, Dominique Khampa
ED3: Ruben Reijgwart, Lisa van Deutekom
Team 8
ED2: Amir Labidi, Liza Ostapiuk, Joaquin de Vries
ED3: Noa van der Stoop, Avi Ramkisoen
Op te leveren onderdelen
De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die zijn betrokken bij het project.
BO
- 8 posts
- 4x korte losse video’s voor in de tijdlijn (10 sec per stuk)
- 2x single
- 2x carrousel (minimaal 4 beelden)
- Je ontwikkelt een samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan
- A/B testen van de twee versies van je posts
- Beste versies van de posts finetunen op basis van feedback
leerjaar 2 & 3
- Schrijf een script
- Schets een storyboard
- Creëer twee ‘keyframes’
- Beeldformaat afstemmen op kanaal (Televisie/Youtube)
- Lengte = 30 sec exact
- Vormgeving die aansluit bij je marketingplan
Leerjaar 2
- A2 poster (print)
- Voldoet aan op te vragen print specificaties
- Samenhangende vormgeving die aansluit bij je marketingplan
- 3 stuks
Leerjaar 2 & 3
Je ontwerp en realiseert een one-page responsie website waarbij je uitgaat van Mobile First. de onderdelen van de site zij onder meer:
- Landingspagina met key Visual/Video, Logo, Slogan en CTA
- Uitgebreide tekst en beeld over de campagne
- Mogelijkheid contact op te nemen met de organisatie
Je presenteert je werk aan de klas en de docent. Dit is een klantpresentatie.
- Slides op scherm
- Onderzoeksresultaten
- Marketingplan
- 2 conceptvoorstellen
- keuze met argumentatie
- socialmedia Posts
- Commercial Storyboard
- Website
- A2 Poster (Voorbeeld als keuze concept media uiting)
- Poster uitgeprint
- Storyboard uitgeprint
- Digitale producten op scherm (website: prototypes)
Je presenteert je werk aan de klas, de docent en de externe beoordelaar (klant). Dit is een klantpresentatie.
- Slides op scherm
- Onderzoeksresultaten
- Marketingplan
- 2 voorstellen
- keuze met argumentatie
- Instagram Posts
- Tiktok Posts (i.v.t.)
- Commercial Keyframes
- Website (MeFi Prototype)
- Foamboard
- Commercial Storyboard
Indien je storyboard meerdere pagina’s is zet je alles op een groter foamboard. - A2 Poster (i.v.t.)
- Commercial Storyboard
- Poster op foamboard met ezel (zelf aanschaffen)
- Storyboard uitgeprint op foamboard (zelf aanschaffen)
- Digitale producten op scherm (website: prototypes)
Je presenteert je werk aan de klassen en de docent: Dit benader je als een klantpresentatie.
- Slides op scherm
- Onderzoeksresultaten
- Marketingplan
- Instagram/TikTok Posts inclusief
- A/B testresultaat
- Herontwerp
- Commercial
- 2 Keyframes
- Video
- Gerealiseerde website
- Foamboard (zelf aanschaffen)
- Storyboard Commercial
Indien je storyboard meerdere pagina’s is zet je alles op een groter foamboard. - A3 Poster (i.v.t.)
- Storyboard Commercial
- Bij de presentatie laat je je filmen door een klasgenoot.
Leg je project vast in je portfolio, een informatieve video en een promotievideo.
Docenten: Erik Post & Frank Bijker
M&C
- Analyse opdrachtgever
- Onderzoek thema
- Doelgroep definiëren
- Persona
- Positionerings canvas
- Trendanalyse – hoe wordt je thema online besproken
- Marketingplan
- Maak 2 verschillende voorstellen voor de marketing (zie presentatie voor suggesties over hoe je je kunt onderscheiden)
- Maak 2 verschillende styletiles (VRMG lessen Frank/Coen)
- Maak aan de hand van peerfeedback een keuze
- Verwerk dit tot een definitief marketingplan.
- Zet een pagina op in Facebook en LinkedIn voor bedrijven / sponsors
Docenten: Erik Post en Yolanda Burger
Professionaliseren (alleen ED-3)
- Schrijf een debriefing volgens de gegeven specificaties.
(Yolanda)
- Je gaat een deel van een projectplan realiseren: Fases, werkzaamheden, uren, kosten en werk uitbesteden.
(Yolanda)
VRMG
- Maak een keuze uit een van de aangeleverde huisstijlen
- Definieer de vormgevingskenmerken van de gekozen stijl
- Schrijf een richtlijn voor het gebruik van beeld (do’s & don’ts)
- Onderzoek huidige trends in vormgeving
- Bij M&C (Erik) maak je 2 voorstellen voor je marketing. Hierbij werk je ook 2 keer een styletile (instructie) uit.
- Op basis van peerfeedback kies je hier een van.
- Verwerk de feedback tot een definitieve style-tile
Werk de prototypes uit in Figma
- Low Fidlity Prototype
- Medium Fidelity Prototype
- High Fidelity Prototype
Docenten: Frank Bijker en Coen Septer
DIG-WEB
- Responsive single page site in Elementor
- Bevat wervende landingspagina met key visual/video, slogan, logo en CTA
- Bevat Commercial
- Bevat uitgebreide informatie over de campagne in beeld en tekst:
- Beelden van de campagne
- Informatie over de campagne
- informatie over wat de doelgroep kan doen
- Doelen van de campagne
Docenten: Jof Neuhaus en Erik Post
Overige expertises
Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.
Docenten: Erik Post en Jof Neuhaus
- DIG-CC staat deze module volledig ten dienste aan het project.
Docent: Jof Neuhaus
- Nederlands (mamv.nl)
- Engels
- Rekenen
Docenten: Hafida Alaoui (NE), Lukas Rood (EN) en René Prins (REK)
Leerdoelen
Basis
- Ik kan een duidelijke doelgroep definieren
- Ik presenteer op overtuigende wijze
Verdieping
- Ik kan een bij de doelgroep passend marketingplan bedenken
- Ik ontwerp originele vormgeving
- Ik ontwerp samenhangende uitingen binnen deze vormgeving
- Ik kan een responsive website bouwen
Bronnen
Beoordeling
Projecten worden beoordeeld binnen de betrokken vakken. Meestal zijn dit Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG).
De verschillende op te leveren producten worden beoordeeld binnen de Simulise omgeving. Hier wordt gewerkt met tekstuele feedback en een waardering aan de hand van rubrics.
Betrokken docenten
- Module leider: Frank Bijker
- Schrijvende docenten: Frank Bijker, Erik Post
- Uitvoerende docenten: Erik Post, Yolanda Burger, Frank Bijker, Coen Septer, Jof Neuhaus