Introductie
Bemika software is een jonge internationale software start-up dat als doel heeft mensen te helpen die buiten de mainstream trends in de hedendaagse technologie vallen.
Zij ontwikkelen Robin assistant – een assistive software service voor de mensen met hersenschade/beperking (zoals bijvoorbeeld autisme, het syndroom van Down, ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie, herseninfarct, ongelukken, etc.) en hun begeleiders.
Deze mensen met speciale behoeftes hebben hulp nodig bij het uitvoeren van hun dagelijkse activiteiten en worden hierin begeleid door de begeleiders zoals familieleden, artsen, therapeuten, leraren, coaches en verschillende organisaties
Opdracht
De opdracht
De vraag van Bemika Software aan jou is: ontwikkel een onderdeel van de assistive software Robin Assistant in combinatie met een marketing-uitingen en stem daarbij de onderdelen onderling op elkaar af in een team van twee ontwerpers.
Je maakt ieder een keuze uit onderstaande deelopdrachten (A of B), één webonderdeel en één marketinguiting (waarin zichtbaar is waar Robin Assistant voor dient). Binnen het team werk je niet aan dezelfde deelopdracht.
Je levert beide producten op als uitgewerkte en presentabele schetsvoorstellen/storyboards en werkt tenslotte één van de twee producten volledig uit.
Webonderdelen
A – Dashboard prototype voor 2-3 pagina’s
B – Mobile app prototype voor 2-3 pagina’s
Marketinguitingen
A – YouTube reclamevideo (30 seconden) voor begeleiders.
B – Instagram story (30 seconden) voor de begeleide personen
Op te leveren onderdelen
De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die zijn betrokken bij het project.
| Document of product | Werkproces |
Concept | Onderzoek naar de opdracht, opdrachtgever, doelgroep en media | B1-K1-W1 |
Gebruikersonderzoek en gebruikersprofiel | B1-K1-W3 | |
User journey | B1-K1-W3 | |
(Ieder of samen) Eén voorstel voor de interface en marketinguiting | B1-K1-W3 | |
Presentatie en notulen | B1-K1-W4 | |
Ontwerp | (Ieder) Eén low en medium-fidelity ontwerpvoorstel (clickable) in XD of Figma voor app en marketinguiting | B1-K1-W5 |
| Presentatie en notulen | B1-K1-W5 |
Realiseren | (Ieder) High-fidelity prototype (clickable) in XD of Figma voor app en marketinguiting | B1-K1-W6 |
Presentatie en notulen | B1-K1-W6 | |
Projectmatige werkzaamheden | Debriefing | B1-K1-W2 |
Plan van Aanpak | B1-K1-W7 |
Projecteisen
Wat wordt er van je verwacht?
- Je doet onderzoek naar de doelgroep
- Je ontwikkelt een UX/UI voor een dashboard of een mobile app
- Je ontwikkelt een marketinguiting voor de relevante doelgroep
- Je maakt het ontwerpproces inzichtelijk aan de hand van een onderzoek, wireframes en ontwerp voor een prototype.
- In de marketinguiting maak je gebruik van video, animatie en geluid. Found footage is toelaatbaar voor 25% van de tijdsduur.
Wanneer werk je aan je opdracht?
Je werkt aan dit project tijdens de BO en de Onderzoeksuren.
Waar werk je?
Je werkt op school.
Planning / deadlines
Let op: planning is onder voorbehoud.
Bezoek hier de uitgebreide planning op dagniveau
- 25-03-2024 – briefing
- 05-04-2024 – conceptpresentatie*
- 12-04-2024 – ontwerppresentatie*
- 19-04-2024 – tussenpresentatie*
- 26-04-2024 – eindpresentatie* (inleveren documentatie 24-04-2024 17:00 uur)
Kerntaak 1
Onderzoekt data/gegevens en vormt zich gaandeweg een beeld van de context (B1-K1-W1)
Ter voorbereiding op het eerste oriënterend gesprek ga je opdracht, merk en de relevante media onderzoeken.
Wat lever je in:
- Onderzoek naar de opdracht, merk en relevante media: dit lever je op in een onderzoeksverslag.
Werkproces 2: Formuleert de voorlopige en definitieve mediavraag van de klant (B1-K2) .
Je werkt individueel alle informatie over de opdracht uit in één overzicht: de debriefing.
Wat lever je in voor Werkproces 1 en 2:
- Debriefing: neem het geprint mee naar je conceptpresentatie.
Naar aanleiding van je onderzoek ontwikkel je met behulp van een onderzoekstraject twee ideeën voor jouw onderdeel en presenteert deze aan de beoordelaars. Je laat daarbij de ontwikkeling zien van het mediaproject aan de hand van een relevante en enthousiasmerende presentatie.
Werkproces 3: Voert de dialoog over duiding en vertaling van de input (B1-K1-W3)
Wat lever je in voor Werkproces 3
- Gebruikersonderzoek, Gebruikersprofiel en Persona
- Mindmap, Moodboard en Style Tile
- App: User Journey
- Minimaal 2 ideeën voor de identiteit, de app en de marketinguitingen. Deze presenteer je in woord en beeld.
Werkproces 4: Informeert en betrekt belanghebbenden op verschillende momenten in het cross-mediale ontwikkeltraject (B1-K1-W4)
Wat lever je in voor Werkproces 4
- Presentatie en notulen
Maakt prototypes voor de vormgeving van cross-mediale toepassingen in verschillende fasen van het ontwikkelproces (B1-K1-W5)
Naar aanleiding van je presentatie van de ideeën en de feedback die je daarop hebt ontvangen ontwikkel je prototypes voor de afgesproken mediatoepassingen. Je volgt daarbij een cyclisch proces van ontwerp, uitwerken en testen. We beoordelen hierbij de prototypes op onder meer op het gebruik van de aangeleverde en zelf ontwikkelde materialen.
Wat lever je in
- Wireframes (1 voorstel)
- Vormgeving (1 voorstel) van App
- Vormgeving (1 voorstel) van Marketinguiting
- Presentatie en notulen
Realiseert de vormgeving voor cross-mediale toepassingen (B1-K1-W6)
Naar aanleiding van je prototypes ontwikkel je het eindproduct naar opgevraagde dan wel ontwikkelde media-specificaties en gebruik hiervoor de benodigde software. De app wordt gemaakt in Adobe XD of Figma. Daarnaast realiseer je marketinguiting. Je presenteert de gerealiseerde mediaproducten aan de externe beoordelaars.
Wat lever je in
- Optimaal werkend product (Klikbaar Adobe XD of Figma prototype van App)
- Marketinguiting
- Presentatie en notulen
Voert projectmatige werkzaamheden uit (B1-K1-W7)
Als teamlid voer je projectmatige werkzaamheden uit waaronder planning, uitvoering, begroting, evaluatie en uitbesteding van onderdelen waarvoor je een programma van eisen ontwikkelt.
Wat lever je in
- Plan van Aanpak: neemt het geprint mee naar je eindpresentatie.
Betrokken docenten
- Module leider: Erik Post
- Schrijvende docenten: Erik Post, Yolanda Burger, Frank Bijker
- Uitvoerende docenten: Erik Post, Yolanda Burger, Frank Bijker
Bronnen
Beoordelingssysteem
Het project wordt beoordeeld volgens de regels van de Proeve van Bekwaamheid. De onderdelen worden als volgt beoordeeld:
0 = onvoldoende
1 = voldoende
2 = goed