Introductie
Je hoort wel eens dat een goeie verkoper alles kan verkopen. Wanneer je een bezoeker op het juiste moment prikkelt kun je deze tot een aankoop verleiden. Op dat moment wordt de bezoeker een klant (dit heet conversie). Deze goed geplaatste en getimede prikkels worden ook wel triggers genoemd. Het doel van een conversie funnel (trechter) is om de bezoeker zo efficiënt mogelijk naar een aankoop te leiden.
Bekijk hier de website van het project (De website)
Opdracht
Je ontwerp voor het bedrijf Study Saloon een conversie funnel. Je ontwerpt hierbij een marketing strategie, een landingspagina en een productpagina. Hiervoor gebruik je het product van de opdrachtgever. Daarnaast maak, test en optimaliseer je het aankoop proces (winkelmandje).
De slogan van de Studie Saloon is Jouw leerpas, jouw succes. of Van stress naar succes: leer slimmer, niet harder. Dit is wat ze nu hebben maar als je een betere suggestie hebt, zou je deze kunnen geven.
Hieronder zijn thema’s die je kan gebruiken voor je marketing Funnel.
Dit zijn thema’s die behandeld worden binnen de Study Saloon.
Wat kan je leren:
- Actief leren Algemeen
- Actief leren Aardrijkskunde
- Actief leren Biologie
- Actief leren Duits
- Actief leren Economie
- Actief leren Etc.
Studenten thema’s:
- Jij op school
- Jij buiten school
- Positief zelfbeeld
- Muziek
- Verhalen met Wijsheid
Doelgroep niveau:
- S = Small – Kader/Mavo
- M = Medium – Mavo/Havo
- L = Large – Havo/Vwo
Belangrijkste verkoop argument
- Basis scholen en middelbare scholen maken vaak gebruik van een Chromebook. Studenten mogen geen mobiel mee nemen in het lokaal en vinden de analoge agenda niet fijn. Dus Study Saloon is de uitkomst met de webapp.
Op te leveren onderdelen
De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die zijn betrokken bij het project.
ONDZ (M&C)
Je onderzoekt je product en de bijbehorende markt.
- Je kiest je thema
- bepaalt een doelgroep
- Je maakt een persona
- Je bepaalt relevante kanalen
- Je bepaalt USP’s
Je maakt volgens het AIDA(LA) model een strategie voor merkbekendheid, interesse, verlangen, actie, retentie en activatie. Je brengt de funnel in beeld met conversie-triggers en bepaalt het punt waarop een bezoeker een lead wordt.
Je ontwerpt conversie triggers voor
- SEO (organische resultaten)
- Ads (advertentieplatformen)
VRMG-ONT
Ontwerp een moodboard dat passend is bij jouw doelgroep. Gebruik dit moodboard als basis bij de uitwerking van je highfidelity ontwerpen.
Maak bruikbare marketinguitingen die toepasbaar is op de gekozen medium.
- Je maakt (semi-)professionele visualisaties
- De marketinguitingen zijn verschillend maar blijft een familie.
Je ontwerpt in Figma een uitgewerkt prototype voor de landingspagina en de productpagina voor een desktop display.
- Je ontwerp bevat de app en de doelgroep richting
- Het ontwerp bevat conversie triggers
- Het ontwerp heeft een logische hiërarchie
UXD
Maak je eigen succesvolle webshop user stories van de 9 standaard checkout proces flow pagina’s voor je toekomstige webshop. Maak voor elke van de 9 benoemde pagina’s ten minste 4 user stories per pagina.
Maak per pagina onderdeel een duidelijk, nauwkeurig stroomdiagram met daarin alle gedetailleerde functionele variabelen van de stappen die de gebruiker kan doorlopen per pagina. Verwerk de door jou gemaakte 4 user story’s die hebt gemaakt per pagina van de vorige opdracht in je Stroom Diagram.
Voor een usertest uit en schrijf hierover een verslag. Je verslag bevat minimaal de volgende onderdelen:
- Wat ga je testen?
- Hoe ga je dat testen?
- Uitvoeren van de test (video)
- Conclusies en aanbevelingen
Maak een herontwerp van je High Fidelity Prototype (in Figma) op basis van de bevindingen en aanbevelingen uit je usertest.
DIG-CC
Vertaal het high fidelity ontwerp uit dat je gemaakt hebt voor de landingspagina en de product-pagina naar werkende pagina’s in WordPress.
- De pagina’s zijn opgezet volgens je high-fidelity ontwerp
- Alle knoppen en links op de pagina’s werken
- Bevat een menu met minimaal 2 werkende links (landing- en productpagina)
- De pagina’s werken goed op mobiel, tablet en desktop
- Alle vereiste content is aanwezig
- Pagina’s zijn ingericht met en een Featured image
- Pagina’s zijn ingericht met tags
- Je pagina’s zijn geoptimaliseerd voor SEO met Yoast SEO
Ontwerp een interactief prototype in Figma voor het checkoutproces van je BO website.
- Volledig ontworpen checkout-flow (minimaal 4 schermen)
- Stijlgids en componentenbibliotheek
- Werkend interactief prototype met micro-animaties
BO
Maak Low/Medium Fidelity Wireframe van alle pagina’s met alle onderdelen/stappen zoals je die hebt beschreven in je stroomdiagram.
- Maak een nauwkeurige uitwerking van je stroomdiagram waarin alle user stories aan bod komen.
- Werk de wireframes uit in Figma.
- In deze fase is het wireframe nog niet interactief.
Je presenteert je werk aan de klas en de docent.
Planning / deadlines
Let op: planning is onder voorbehoud.
Bezoek hier de uitgebreide planning op dagniveau
Presentatiemomenten:
- Woensdag 7 mei – Briefing
- Woensdag 21 mei – Marketing presentatie
- Woensdag 4 juni – Ontwerppresentatie
- Woensdag 25 juni – Eindpresentatie
Overige expertises
Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.
- WordPress Basis
- WordPress Portfolio P4
Richt je site in als portfolio en presenteer hierin het project en de verschillende producten die je hiervoor hebt gemaakt.
Ontwerp een portfolio bericht over dit project in je WordPress portfolio.
- Het bericht toont alle stappen in het proces
- Je licht je keuzes in het ontwerpproces toe
- Je laat zo veel mogelijk beeldmateriaal zien
- Je toont de gebruikerstest video in het bericht
- Het bericht toont goed op mobiel, tablet en desktop
- Het bericht is ingericht met een Featured image
- Het bericht is ingericht met tags
- Je bericht is geoptimaliseerd voor SEO met Yoast SEO
- Keuzevak (zie Magister > Activiteiten)
- Uitwerktijd project
Leerdoelen
Oriëntatie
- Ik maak kennis met de begrippen conversie, funnel en trigger.
- Ik visualiseer een aankoop proces (funnel)
Basis
- Ik ontwerp aan de hand van het AIDA(LA) model een conversie funnel
- Ik richt een conversie funnel in met triggerpoints
- Ik ontwerp in Figma een customer journey van het aankoopproces
- Ik test een customer journey met een A/B test
Beoordeling
Projecten worden beoordeeld binnen de betrokken Units, meestal zijn dit: Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG).
De verschillende op te leveren producten worden beoordeeld binnen de Simulise omgeving. Hier wordt gewerkt met tekstuele feedback en een waardering aan de hand van rubrics.
Betrokken docenten
- Moduleleider: Frank Bijker
- Schrijvende docenten: Bryan Suiker, Frank Bijker
- Uitvoerende docenten: Frank Bijker, Jof Neuhaus, Bryan Suiker, Coen Septer.