F3M9 WooCommerce!

Introductie

WooCommerce is een webshop plugin voor WordPress. WooCommerce begon als een simpele plugin, maar is uitgegroeid tot een enorme community. WooCommerce is één van de meest populaire webshop systemen en wereldwijd miljoenen keren gedownload. 

In dit project bouwen we met behulp van Woocommerce een volledige webshop waarmee je zowel de technische- als de marketingkant van online verkopen verkent.

Opdracht

Kies één van de volgende producten:

  • Anti-stress producten
  • Huishoudelijke hulpmiddelen voor ouderen
  • Zelfverdedigingsproducten
  • Slaapverbeteringsproducten

Ontwikkel een webshop op basis van de WooCommerce omgeving. Ontwerp een vormgeving die passend is bij de doelgroep en maak gebruik van conversie triggers.

Je vult de winkel met (minimaal) 3 producten uit je gekozen categorie.

Pagina’s die minimaal gemaakt moeten worden zijn:
Home, About us, Products, Winkelwagen & Contact

De product-categorieën dienen naast een commercieel ook een maatschappelijk belang. Leg hier de nadruk op bij je sales.

Planning / deadlines

Let op: planning is onder voorbehoud.
Bezoek hier de uitgebreide planning op dagniveau

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die zijn betrokken bij het project.

ONDZ M&C
  • Documentatie en onderzoek
  • Product Vision Statement
  • SWOT Analyse
  • Doelgroep en Persona
  • Brand
  • Keuze communicatiemiddelen
  • Product/dienst onderzoek
  • Doelgroeponderzoek en persona
  • Concurrentie onderzoek
  • Keuze uit communicatiemiddelen 

Maak professionele foto’s van je producten. Zorg ervoor dat deze goed belicht en scherp zijn.

Docent: Erik Post

VRMG UXD
  • Productkeuze
  • Prototype  Low
  • Prototype Med
  • High Fidelity

Docent: Frank Bijker

DIG-WEB

Maak in WordPress / Elementor een werkende WooCommerce webshop.

Je uitwerking bevat

  • Ik kan een product in mijn winkelwagen doen, net betalen + mailtjes ontvangen van bestelling
  • Ik zie alle specificaties en foto’s van een product 
  • Ik kan een verzendmethode kiezen.
  • Ik kan de totale btw zien bij winkelwagen 
  • Er is een thema geïnstalleerd en aangepast naar de stijl van jouw product  
  • Eigenschappen van het product zijn aanpasbaar
  • Het product heeft een beschrijving
  • Er is een product in de aanbieding
  • Currency is euro
  • De 5 minimale pagina’s zjin aanwezig: Home – About, Product, Winkelwagen en Contact
Bonus: Je hebt een werkende chatfunctie gemaakt.

Docent: Outger Commandeur

BO
  • Low Fidelity
  • Medium Fidelity

Je presenteert je werk aan de klas en de docent.

Richtlijnen presentatie (Google Slides)
Lees meer over presenteren

  • Leg je project vast:
    • Staande video (30 sec)
    • Liggende video (1 min)
    • Portfolio Post

Instructie

Docenten: Erik Post en Jof Neuhaus

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

  • Training WooCommerce Plugin

Docent: Outger Commandeur

  • Training Indesign

Docent: Jof Neuhaus

  • Stagemarkt onderzoek
  • Motivatie Mail
  • Sollicitatiegesprek en bellen
  • Arbeidsvoorwaarden en rechten

Docent: Yolanda Burger

  • Keuzedeel Verdieping Software

Docenten: Jof Neuhaus en Coen Septer

Leerdoelen

Basis

  • Ik baseer vormgeving op mijn marketing onderzoek

Verdieping

  • Ik kan werken met de WooCommerce omgeving
  • Ik kan een werkende Webshop maken

Beoordeling

Projecten worden beoordeeld binnen de betrokken Units, meestal zijn dit: Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG). 

De verschillende op te leveren producten worden beoordeeld binnen de Simulise omgeving. Hier wordt gewerkt met tekstuele feedback en een waardering aan de hand van rubrics.

Lees meer over hoe er wordt beoordeeld bij ED

Betrokken docenten

  • Module leider: Erik Post
  • Schrijvende docenten: Robin Schuur, Frank Bijker
  • Uitvoerende docenten: Frank Bijker, Yolanda Burger, Erik Post, Jof Neuhaus, Outger Commandeur
Inhoud hieronder is oud (Robin)

Onderdelen

BO

  • Lessen van Ton en ondersteuning project Erik
  • Retouren + Verzenden
  • Privacy voorwaarden en Algemene voorwaarden

VRMG

– Je maakt minimaal 3 foto’s van verschillende hoeken(of stijl) van jouw producten.

– Je foto’s zijn er professioneel en netjes uit. Kwaliteit van het product is duidelijk te zien door foto’s.

– Je maakt een product header/landingspage van jouw product. (eigen foto+editing)

– Website stijl en product is op elkaar afgestemd.

– De bezoeker kan logisch door je webshop heen (ux)

– Je laat jouw product op een zo’n creatief mogelijke manier zien 

– Je homepage laat duidelijk zien wat voor product je verkoopt, wat er speciaal aan is en waarom mensen het nodig hebben.

– Het is duidelijk dat het gaat om een co2 neutraal product

DIG

Hotjar / Google analytics / Matomo / Yoast SEO is geinstalleerd en werkend

  • Woocommerce is geinstalleerd en actief in jouw webshop
  • Ik kan duidelijk zien welke mensen hebben getest en welk device 
  • Er is een heatmap aanwezig (jpg,png of pdf) 
  • Minimaal 10 mensen heb je gebruikers data van
  • Er is rekening gehouden met YoastSEO en duidelijke keywords geschreven voor je pagina. (pagina’s zijn groen)

Website

  • Ik kan een product in mijn winkelwagen doen, net betalen + mailtjes ontvangen van bestelling
  • Ik zie alle specificaties en foto’s van een product 
  • Ik kan per product een andere verzendmethode kiezen.
  • ik kan de totale btw zien bij winkelwagen 
  • Yoast SEO, Mollie en Woocommerce zijn geïnstalleerd 
  • Er is een thema geïnstalleerd en aangepast naar de stijl van jouw product  
  • Het product is aanpasbaar
  • Het product heeft een beschrijving
  • Er is een bundel deal aanwezig
  • Er is een product in de aanbieding
  • Currency is euro
  • Verzendkosten passen zich automatisch aan, aan grootte / gewicht pakket.
  • De 5 minimale pagina’s zjin aanwezig: Home – About, Product, Winkelwagen en Contact
++ Werkende chatfunctie gemaakt

ONDZ

Marketingplan
– Je voert een doelgroeponderzoek uit 
– Je maakt een persona (of meerdere indien van toepassing) 
– Je bepaalt je producten en de propositie daarvan 
– Je bepaalt je (verkoop) strategie van jouw webshop 

– Je beargumenteert wat jouw producten bieden in vergelijking tot andere producten

  • Plan voor cross- en upselling binnen eigen (webshop) site 
  • Onderzoek in woord en beeld naar minimaal 3 verschillende vormen van bestaande cross- en upselling 
  • Uitwerking en argumentatie van jouw keuze 
  • Selecteer een (of meerdere) influencers die bij jouw product past

    – Je onderbouwd waarom deze influencer bij jouw doelgroep past
    – Schets een scenario hoe jouw product in beeld komt bij deze influencer 

FLEX

  • Uitwerken project + Hulp

AVO

Inhoud hieronder is oud (Robin)

Onderdelen

BO

  • Lessen van Ton en ondersteuning project Erik
  • Retouren + Verzenden
  • Privacy voorwaarden en Algemene voorwaarden

VRMG

– Je maakt minimaal 3 foto’s van verschillende hoeken(of stijl) van jouw producten.

– Je foto’s zijn er professioneel en netjes uit. Kwaliteit van het product is duidelijk te zien door foto’s.

– Je maakt een product header/landingspage van jouw product. (eigen foto+editing)

– Website stijl en product is op elkaar afgestemd.

– De bezoeker kan logisch door je webshop heen (ux)

– Je laat jouw product op een zo’n creatief mogelijke manier zien 

– Je homepage laat duidelijk zien wat voor product je verkoopt, wat er speciaal aan is en waarom mensen het nodig hebben.

– Het is duidelijk dat het gaat om een co2 neutraal product

DIG

Hotjar / Google analytics / Matomo / Yoast SEO is geinstalleerd en werkend

  • Woocommerce is geinstalleerd en actief in jouw webshop
  • Ik kan duidelijk zien welke mensen hebben getest en welk device 
  • Er is een heatmap aanwezig (jpg,png of pdf) 
  • Minimaal 10 mensen heb je gebruikers data van
  • Er is rekening gehouden met YoastSEO en duidelijke keywords geschreven voor je pagina. (pagina’s zijn groen)

Website

  • Ik kan een product in mijn winkelwagen doen, net betalen + mailtjes ontvangen van bestelling
  • Ik zie alle specificaties en foto’s van een product 
  • Ik kan per product een andere verzendmethode kiezen.
  • ik kan de totale btw zien bij winkelwagen 
  • Yoast SEO, Mollie en Woocommerce zijn geïnstalleerd 
  • Er is een thema geïnstalleerd en aangepast naar de stijl van jouw product  
  • Het product is aanpasbaar
  • Het product heeft een beschrijving
  • Er is een bundel deal aanwezig
  • Er is een product in de aanbieding
  • Currency is euro
  • Verzendkosten passen zich automatisch aan, aan grootte / gewicht pakket.
  • De 5 minimale pagina’s zjin aanwezig: Home – About, Product, Winkelwagen en Contact
++ Werkende chatfunctie gemaakt

ONDZ

Marketingplan
– Je voert een doelgroeponderzoek uit 
– Je maakt een persona (of meerdere indien van toepassing) 
– Je bepaalt je producten en de propositie daarvan 
– Je bepaalt je (verkoop) strategie van jouw webshop 

– Je beargumenteert wat jouw producten bieden in vergelijking tot andere producten

  • Plan voor cross- en upselling binnen eigen (webshop) site 
  • Onderzoek in woord en beeld naar minimaal 3 verschillende vormen van bestaande cross- en upselling 
  • Uitwerking en argumentatie van jouw keuze 
  • Selecteer een (of meerdere) influencers die bij jouw product past

    – Je onderbouwd waarom deze influencer bij jouw doelgroep past
    – Schets een scenario hoe jouw product in beeld komt bij deze influencer 

FLEX

  • Uitwerken project + Hulp

AVO