F3M7 – Stadsarchief

Introductie

Deze opdracht staat in het teken van Stadsarchief Amsterdam. Het stadsarchief beheert archiefmateriaal, zowel tekst als beeld, met betrekking tot de geschiedenis van Amsterdam en de Amsterdammers. Helaas is het Stadsarchief niet voor iedereen vindbaar: creatieve studenten MBO en HBO vinden hun weg naar het archief maar moeilijk. Met dit project willen we het stadsarchief onder de aandacht van een segment van deze doelgroep brengen zodat ze er vaker gebruik van zullen maken.

Aan de hand van dit project leer je het volgende:

  • Externe klantbegeleiding
  • Field- en deskresearch
  • Ontwikkeling van reclame-uitingen gericht op bovenstaande doelgroep,
  • De boodschap overbrengen dat het makkelijk en handig is om onderzoek te doen bij het Stadsarchief.

Dit project is een individuele opdracht van 8 weken.

Opdracht

Ontwerp een promotiecampagne voor het Stadsarchief Amsterdam.

Je maakt een campagne die gericht is op een doelgroep binnen creatieve studenten MBO/HBO in Amsterdam. Je zal meerdere promotieproducten maken, waaronder een explainer video. Je bepaalt op basis van je onderzoek hoe je de doelgroep gaat aanspreken (in woord en beeld).

Klik op bovenstaande sfeerbeelden van het Stadsarchief

Gebruik deze link om te zoeken in de collectie van het Stadsarchief om te gebruiken voor de promovideo en/of de explainervideo.

beta.archief.amsterdam >>

Bekijk hier de briefing van dit project

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die betrokken zijn bij het project. 

  • ONDZ
    • Marketingplan
      • Doelgroeponderzoek (desk en field) + persona
      • Klantonderzoek (wat is het Stadsarchief Amsterdam?)
      • Koppeling uitschrijven tussen beide onderzoeken
      • Marketingstrategie uitschrijven
      • Keuze marketingproducten verantwoorden
      • Gewenste doelen beschrijven (verwachtingspatroon)
      • Planning maken
  • VRMG ONT
    • Campagne naam
    • Styleguide
    • Storyboard explainer video
    • Storyboard promovideo
    • Verslag
      • Testen resultaten bij de doelgroep
      • Verslag testen/conclusie
  • BO
    • Explainervideo: hoe zoek je dingen op in het projecten voor MBO/HBO studenten.
    • Promovideo: kan op schermen in scholen maar ook in het informatiecentrum van Stadsarchief zelf, website of op de schermen in de etalages getond worden.
    • Keuzeproduct (kies er 2):
      • promo campagne social (beeld en/of geluid, denk aan promo spotify)
      • videopromo
      • abriposter
      • projectie op muren in de stad (mock-ups maken)
      • billboard
      • hashtag campagne
      • schermen in scholen
      • Uitingen/inrichting het infocentrum
      • Narrowcasting etalages bij Stadsarchief
    • Plus: Bedenk 1 eigen extra uiting/product (verplicht)

Planning / deadlines

GLOBALE PLANNING

  • Week 1
    • Briefing (10-02) + Onderzoek
  • VAKANTIE
  • Week 2
    • Concept:  campagne + communicatie  + Concept presentatie
  • Week 3
    • Ontwerp Campagne
  • Week 4
    • Ontwerp Campagne
  • Week 5
    • Ontwerppresentatie + Realisatie
  • Week 6
    • Realisatie
  • Week 7
    • Urenverantwoording + Realisatie
  • Week 8
    • Realisatie + Testen 
  • Week 9
    • Eindpresentatie (16-04)

Let op: planning is onder voorbehoud.
Bezoek hier de uitgebreide planning op dagniveau

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

  • WordPress Portfolio P4
    Richt je site in als portfolio en presenteer hierin het project en de verschillende producten die je hiervoor hebt gemaakt. 
  • Specs bepalen video’s BO
  • Klantcontact/beheer
  • Alle lessen staan in het teken van het project.
  • Onderdelen worden behandeld zoals:
    – Moodboard
    – User/buyersjourney
    – Wireframe
    – Design test
    – Prototype
    – Hulp bij WP 
  • Design regels
  • Uitwerktijd project

Leerdoelen

Oriëntatie

  • Ik maak kennis met het maken van een marketingplan.
  • Ik maak een campagne voor een specifieke doelgroep

Basis

  • Ik kan een marketingcampagne bedenken die aansluit bij de behoefte van de klant
  • Ik kan promotie producten maken die aansluiten bij de behoefte van de doelgroep
  • Ik kan mijn ontwerpen en producten beargumenteren op basis van mijn uitgevoerde onderzoeken
  • Ik kan een explainer- en promovideo maken die voldoen aan de eisen van het Stadsarchief (inhoud, vormgeving en techniek)

Beoordelingscriteria

Het project wordt beoordeeld binnen de Unit Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG). De verschillende onderdelen worden beoordeeld met de volgende punten:

0 = niets ingeleverd
1 = onvoldoende
2 = voldoende
3 = goed
4 = excellent

Alle onderdelen moeten met minimaal een voldoende worden afgesloten om de Unit BO, VRMG en ONDZ te behalen.

Betrokken docenten

  • Moduleleider: Yolanda Burger, Frank Bijker
  • Schrijvende docenten: Yolanda Burger, Frank Bijker
  • Uitvoerende docenten: Coen Septer, Frank Bijker, Jof Neuhaus, Erik Post en Yolanda Burger