F2M6 Patagonia

Introductie

Patagonia inc. is een Amerikaans bedrijf in kleding en uitrusting voor buitenactiviteiten. Het bedrijf is bij het grote publiek vooral bekend geworden door zijn activistische identiteit en wordt gezien als een voorloper in maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Opdracht

Ontwikkel met een multidisciplinair team (studenten van Ruimtelijke Vormgeving, en studenten e-Commerce Design concepten voor een etalage, een TV set of een pop-up awareness event.

Opdracht voor ED

Je ontwikkelt voor de etalage een AR/VR applicatie/concept; voor de TV set Broadcast graphics en een publieksparticipatie-idee; voor de awareness event een (guerrilla)-campagne.

Planning

Bekijk hier de volledige planning op dag niveau. Let op: deze planning is onder voorbehoud

Bekijk hier de presentatie bij het project

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die betrokken zijn bij het project. 

  • ONDZ
    • Merkonderzoek
    • Branche-onderzoek
  • VRMG ONT 
    • Mindmap
    • Moodboard
    • Style Tile
    • Social Media Posts
    • Broadcast Graphics
  • VRMG-UXD
    • AR/VR App UX
    • User Journey
  • BO
    • Samenwerken
    • Interactief Figma prototype 
    • Presenteren (onderzoek-, concept-, ontwerp-, eind-presentatie

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

  • Basis WordPress

Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van je digitale producten zet je Adobe XD in voor het maken van wireframes en een interactief prototype. Je presenteert deze producten in een portfolio dat je maakt in de stijl van jouw game-app

Aansluiting bij de beroepsopdracht
Bij de ontwikkeling van video/animatie zet je Adobe After Effects en/of Premiere in voor het maken van video effecten en animaties.

[tekst Richard]
  • Taalvaardigheid
    • Storytelling, spanningsboog, cliffhangers, pitchen
  • Nederlands
  • Engels
  • Rekenen
  • Keuzevak (zie Magister > Activiteiten)
  • Uitwerktijd project

Introductie

Een team studenten (ED, RV en SD) ontwikkelt een 3D ruimte voor het museum Upside-Down met als doel een interactieve ervaring te bieden waarbij de bezoeker geactiveerd wordt. Het team denkt na over het vormgeven van de online omgeving. De student heeft de mogelijkheid om een keuze te maken wat voor uitwerking ze gaan maken om zo de ruimte en het museum te versterken. Er zijn 3 opties waar de student uit kan kiezen om zo zijn expertise te ontwikkelen. Er is een marketing keuze, een B2B platformkeuze en interactieve installatie keuze. 

Presentatie terug kijken >>

Gezamelijke opdracht

UpsideDown is een interactief Instagram museum waar je in verschillende kamers een belevenis kan ervaren. Zij willen graag een invulling vooreen nieuwe kamer.Ontwikkel met een multidisciplinair team (studenten van RV, MV/ED, SD) een concept voor een speelse immersieveinstallatie(2,5 meter bij 2,5 meter), geïnspireerd is op het werk van eenkunstenaar.Op22 november doen jullie onderzoek in hetUpsideDown Museum. Ook verdiepen jullie je in de 24 kunstenaars en maken jullie als groep een keuze.

Website museum

 

Keuze opties

Optie 1

Maak een interactieve installatie waarin een koppeling moet zijn met de ruimte en een applicatie. Dit kan op verschillende manieren zoals video mapping, animatie en push & playsysteem.Het doel is dat dit ook iets geeft aan de bezoeker na afloop zodat de bezoeker er naar terug kan kijken.Hierbij zal promotie ook essentieel zijn om de bezoeker te laten begrijpen en te gebruiken.

Optie 2

Maak een platform (site of app) waarin een externe partij (bedrijf) een ruimte zou kunnen huren, indelen en interactief kan maken voor hun eigen promotie.Hierbij hoort contactbeheer tussen museum en klant d.m.vemail marketing, promotioneel materiaal (beeld, video, etc.) en nog veel meer

Optie 3

Bij het maken van een nieuwe kamer moet er ook aandacht gegeven worden aan de reclame. Hierin ga je een campagne maken voor UpsideDown en de nieuwe kamer. Deze campagne is een digitale campagne en bedoelt om de doelgroep zoveel mogelijk er bij te betrekken.

Producten zijn o.a.:
Promotie website
Sociale media campagne
Interactieve abri, 
Etc.

Bekijk hier de planning voor deze periode op dag niveau. Let op: deze planning is onder voorbehoud.

Op te leveren producten

Doelgroeponderzoek + Segmentatielijst
  • Op welke bedrijven(en dus mensen) richt jouw museum zich?
  • Welke bedrijven/mensen nemen jouw producten/diensten af in de webshop?
    Zie les
Persona
  • Hoe ziet de persoon van het bedrijf eruit die jouw product of dienst gaat aanschaffen voor zijn medewerkers?
  • Hoe ziet de medewerkers van het bedrijf eruit die het product of dienst gebruiken/doen?
    Zie les
Trello / SCRUM

Zie voorbeeld plaatje van opzet:
– Product backlog
– Sprint backlog
– To Do
– Doing
– Ready 4 Testing
– Done
Zie voorbeeld plaatje

Product- en dienstonderzoek
  • Stap 1: wat ga je doen? Wat is je keuze? En hoe ga je het aanpakken en wat is er al? 
  • Stap 2: wat ga je aanbieden? Wat is je eerste keuze aan producten/dienst?
  • Stap 3: maak van je plan een 3 tal schetsen. Hierin moet je ongeveer zien hoe het er uit ziet. 
    Zie les
USP + Slogan
  • Wat zijn onderscheidende kenmerken? Gebaseerd op je onderzoek. Waar wil jij je mee onderscheiden?
  • Wat wordt op basis van deze USP kenmerken van jouw slogan?
    Zie les

Styleboard

Alle belangrijke onderdelen zijn aanwezig in het stijlbord (samenwerking met overige groep).
Zie les

Styleboek onderzoek

Je gaat alle onderdelen uitschrijven in een XD document.
1. Onderdelen die je er in moet hebben:
1. Typo
2. Kleur
3. Beeld
4. Logo/gebruik
5. Taal gebruik
Zie les

Presentatie van je Sprint 0. (donderdag)

Print spullen uit op A3 en laat netjes zien:
Doelgroeponderzoek + segmenatielijst, Persona, Product- en Dienstonderzoek, USP, Slogan, Styleboard.
Mini presentatie waarin je kort (5min) alles verteld hoever jullie tot nu toe zijn.

Onderzoek, zie les >>

Nieuwsbrief ontwerpen (3x)

Ontwikkel drie verschillende nieuwsbrieven voor drie verschillende verstuurmomenten.
De drie digitale nieuwsbrieven zijn responsive: desktop, tablet en mobiel.

Zie les >>

Visueel Design

Per persoon 2 onderdelen web Wireframe & Design van eigen gekozen onderdelen van in .XD
(werk slim samen met SD, die moeten het programmeren)

Trello / SCRUM up to date

Zie voorbeeld plaatje van opzet:
– Product backlog
– Sprint backlog
– To Do
– Doing
– Ready 4 Testing
– Done
Zie voorbeeld plaatje

Videoteaser (2x)

Maak twee videoteasers van elk 10 sec. voor Linkedin:

  • Videoteaser 1: Product staat centraal.
  • Videoteaser 2: Doelgroep staat centraal.

Zie les >>

Nieuwsbrief ontwerpen (3x)

Ontwikkel drie verschillende nieuwsbrieven voor drie verschillende verstuurmomenten.
De drie digitale nieuwsbrieven zijn responsive: desktop, tablet en mobiel.

Zie les >>

Visueel Design

Mobile + web Wireframe & Design van eigen gekozen onderdelen van in .XD
(werk slim samen met SD, die moeten het programmeren)

1 Promo Video

Die uiteindelijk op website komt. Lees hier meer over deze opdracht.

Trello / SCRUM up to date

Zie voorbeeld plaatje van opzet:
– Product backlog
– Sprint backlog
– To Do
– Doing
– Ready 4 Testing
– Done
Zie voorbeeld plaatje

Alles afmaken van laatste punten op trello. Denk aan:
Videoteaser (2x)

Maak twee videoteasers voor Linkedin.

Nieuwsbrief ontwerpen (3x)

Ontwikkel een zakelijke nieuwsbrief om klanten te werven.

Visueel Design

Opleveren definitieve .xd versie van gehele website.
Mobile + web wireframe
Mobile + web Design

1 Promo Video.

Die uiteindelijk op website komt. Lees hier meer over deze opdracht.

Trello / SCRUM up to date

Zie voorbeeld plaatje van opzet:
– Product backlog
– Sprint backlog
– To Do
– Doing
– Ready 4 Testing
– Done
Zie voorbeeld plaatje

Einddatum project 02 februari

Beoordelingscriteria

Het project wordt beoordeeld binnen de Unit Beroepsopdracht (BO). De verschillende sprints worden beoordeeld met de volgende punten:

0 = niets ingeleverd of onvoldoende
1 = voldoende
2 = goed

Alle sprints moeten met een voldoende worden afgesloten om de Unit BO te behalen.

Leerdoelen

Oriëntatie
  • Ik maak kennis met scrummen
  • Ik maak kennis met nieuwe tools
  • Ik maak kennis met samenwerking met SD-ers
Basis
  • Ik kan samenwerken in een team
  • Ik onderzoek de doelgroep
  • Ik bepaal het product of de dienst
  • Ik bepaal de USP’s en slogan
  • Ik ontwikkel een webshop, nieuwsbrief en teaser-video’s
  • Ik presenteer mijn project

Betrokken docenten

  • Moduleleider: Robin Schuur/Yolanda Burger
  • Schrijvende docenten: Yolanda Burger, Erik Post, Robin Schuur, Frank Bijker
  • Uitvoerende docenten: Yolanda Burger, Erik Post, Robin Schuur, Frank Bijker, Jof Neuhaus, Outger Commandeur, Richard Slakhorst, Ton Overgoor