F2M5 Abonnementje

Introductie

Een abonnement is een veel voorkomende vorm van verkoop. Denk aan een abonnement op een product, zoals bijvoorbeeld de Donald Duck of op een dienst, zoals bijvoorbeeld Hello Fresh. Bij een abonnement wordt het product of de dienst periodiek geleverd (dus meerdere keren of voor een bepaalde tijd). Meestal worden de kosten van een abonnement ook periodiek betaald.

Het voordeel van een abonnement is dat de levering voor een (on)bepaalde tijd in de toekomst is vastgelegd, en er niet per keer hoeft te worden afgerekend. Dit is zowel voor de klant als de leverancier een voordeel.

Opdracht

Ontwerp een onepage salespage voor een abonnement.

Je kiest zelf een dienst (geen product) dat je in abonnementsvorm gaat aanbieden. Je bepaalt op basis van onderzoek welke doelgroep deze dienst heeft. Je schrijft tijdens het project een procesverslag dat je plaatst in je portfolio.

Op te leveren onderdelen

De onderstaande lijst geeft je een overzicht van de op te leveren producten in de verschillende units die zijn betrokken bij het project.

ONDZ-M&C
  • Onderzoek 3 verschillende, bestaande abonnementsvormen.
  • Onderzoek verschillende verdienmodellen.
  • Onderzoek de Marketing Mix
  • Ontwerp 3 Marketing uitingen. 

Instructie: <link>

Docent: Yolanda Burger

VRMG-UXD

Maak een buyers persona voor jouw gekozen dienst. De persona toont onder andere welke behoeftes hij/zij heeft. Maak gebruik van beeld en tekst. Let op: de persona mag geen bekend persoon zijn (geen vlogger, artiest of acteur, etc.)

Instructie: Persona (pdf)
Theorie: Persona

Maak schetsen op papier van de layout van jouw salespage. Verzin hierbij minimaal 5 varianten.

Ontwerp een wireframe van jouw onepage salespagina voor mobiel en desktop.

  • Geen Lorem Ipsum
  • Ontwerp is gebaseerd op een grid
  • Ontwerp bevat alle elementen
  • Elementen zijn goed uitgelijnd
  • Basis animaties in XD
  • Opleveren als .xd bestand
Instructie: <link>

Maak 3 prototypes van  je onepage salespage waarin alle elementen zijn uitgewerkt. 

  • Het ontwerp past bij de doelgroep
  • Pagina’s zijn volledig ontworpen en animaties werken in Figma
  • Opleveren als Figma link

Je weet in eigen woorden te benoemen waarvoor een gebruikerstest bedoeld is en hoe je zelf een eenvoudige gebruikerstest kunt maken.

In je procesverslag vertel in eigen woorden (beeld en tekst) hoe jouw gebruikerstest eruit ziet, wat je verwachtingen vooraf zijn en wat de test heeft opgeleverd aan inzichten.

Instructie: <link>

Docent: Frank Bijker

FLEX

Met een moodboard zet je de sfeer neer die jouw dienst zal hebben. Je geeft hiermee aan wat je ongeveer gaat maken, qua ‘look and feel’.

  • 1024×768 px
  • Past bij de doelgroep

Instructie: Moodboard/Style-tile (pdf)

Maak een papieren set elementen (uitknippen) die verschoven kunnen worden. Maak hiermee minimaal 3 varianten van de layout.

Instructie: <link>

Je ontwerpt een logo dat duidelijk laat zien waar je bedrijf voor staat en dat aansluit bij de gemaakte style tile. Werk dit logo uit in de varianten:

  • Origineel
  • Zwart/wit
  • Inverse (voor op donkere ondergrond)

Beschrijf het traject dat jouw bezoeker aflegt van het eerste contactmoment met je product of dienst tot de uiteindelijke aankoop van het abonnement.

Maak een Medium en High Fidelity Prototype van je prijstabel.

Docenten: Coen Septer en Erik Post

BO

Met een mindmap onderzoek je alle aspecten van het project door vrij te associëren. Je groepeert en kadert begrippen door deze op een A4 of A3 uit te schrijven.

Instructie: <link>

Met een style tile (ook wel: styleboard) leg je elementen vast in de vormgeving, zoals typografie, kleurpalet, layout, beeldgebruik, etc., gericht op toepassingen op het web.

  • 1024 px breed, hoogte mag zolang je wilt
  • Alle onderdelen worden benoemd
  • Styleboard is in XD gemaakt

Instructie: Moodboard/Style-tile (pdf)
Theorie: Style Tile

Bouw je high fidelity prototype na in WordPress.

  • Gebruik hiervoor je WP portfolio
  • De pagina is een 1 op 1 vertaling van je prototype
  • De pagina is SEO vriendelijk
Instructie: <link>

Je presenteert je werk aan de klas en de docent.

Theorie: Presenteren

Maak tijdens het project opnames (beeld/video) en screenshots van je project en de (tussen)producten. Verwerk dit in een promotionele en informatieve video en een portfolio post.

Docenten: Coen Septer en Erik Post

ONDER VOORBEHOUD

Je voert een doelgroeponderzoek uit, waarbij je je conclusies verantwoordt met aantoonbare bewijzen (bronnen). Uit het onderzoek volgt een doelgroep die aansluit aan bij de gekozen dienst én de gekozen abonnementsvorm. Leg de bevindingen en uitkomsten van je doelgroeponderzoek vast in beeld en tekst.

Instructie: <link>

Je bepaalt Unique Selling Propositions voor jouw dienst of service. Deze sluit aan bij de gekozen doelgroep en komt terug in de salespagina. 

In je procesverslag (beeld en tekst) beschrijf je in eigen woorden hoe je aan jouw USP bent gekomen en welke relatie deze heeft met jouw dienst en de bijbehorende doelgroep.

Instructie: <link>

Bedenk een marketingconcept dat past bij jouw dienst en abonnementsvorm. Je ontwerpt o.a.:

  • 9 visuele Instagram posts waarvan…
  • 2 post met video
  • 9 begeleidende teksten bij deze posts
  • Instareel van max. 30 sec.

De uitgebreide specificaties staan beschreven in de opdracht op Simulise.

 

Overige expertises

Hieronder kun je lezen wat je in de overige vakken (expertises) nog meer gaat doen. De theorie en vaardigheden die je hier leert helpen je bij het project.

  • Figma

Docent: Erik Post

  • Indesign
Docent: Jof Neuhaus
  • Basis Typografie
  • Typografie en Beeld
  • Typografie en Contrast
  • Kleur en Contrast
  • Fontstruct
  • Basis Vormgeven
Docent: Coen Septer

De lessen gaan over persoonlijke ontwikkeling en professionalisering:

  • Markt in beeld: Branding & Identity
  • Markt in beeld: Motion Graphics
  • Markt in beeld: Webdesign
  • SWOT Analyse
  • Samenwerken
  • Feedback geven en krijgen

Docent: Yolanda Burger

  • Design Principles
Docent: Coen Septer
  • Studieloopbaan Begeleiding
Docent: Coen Septer.

Leerdoelen

Oriëntatie

  • Ik maak kennis met verschillende abonnementsvormen
  • Ik maak kennis met SEO

Basis

  • Ik onderzoek bestaande abonnementsvormen
  • Ik analyseer de verschillende elementen op een salespage
  • Ik bepaal door onderzoek mijn doelgroep en USP’s
  • Ik ontwerp een interactief prototype van mijn salespage in Figma
  • Ik werk met Components in Figma
  • Ik test mijn ontwerp met een gebruikerstest
  • Ik presenteer mijn resultaten

Verdieping

  • Ik ontwerp voor- en denk vanuit de doelgroep
  • Ik verbeter mijn ontwerp aan de hand van de conclusies uit de gebruikerstest

Beoordeling

Projecten worden beoordeeld binnen de betrokken Units, meestal zijn dit: Beroepsopdracht (BO), Onderzoek (ONDZ) en Vormgeven (VRMG). 

De verschillende op te leveren producten worden beoordeeld binnen de Simulise omgeving. Hier wordt gewerkt met tekstuele feedback en een waardering aan de hand van rubrics.

Lees meer over hoe er wordt beoordeeld bij ED

Betrokken docenten

  • Module leider: Coen Septer
  • Schrijvende docenten: Robin Schuur, Frank Bijker
  • Uitvoerende docenten: Frank Bijker, Yolanda Burger, Erik Post, Jof Neuhaus, Outger Commandeur

Planning

City Challenge opdracht + SLB gesprek + Briefing project

Beroepsopdracht (BO)

Teamwerk: Noodzaak van teamwerk, lesverslag >>

Vormgeving (VRMG)

Mindmap 

Onderzoek (ONDZ)

Opdrachtonderzoek | Onderzoek Abonnementsvormen Lesverslag >> Opdracht >>

Realisatie (REA)

Bij Mediatechniek ga je je verdiepen in het maken van de front-end van een webshop met de focus op micro-interacties en SEO. Je leert ook met Adobe Experience Design hoe je components kan gebruiken.

Studieloopbaan begeleiding (SLB)

Onderzoek stageplekken

Algemeen vormend onderwijs (AVO)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

 
Beroepsopdracht (BO)

Teamwerk: Teamomvang, lesverslag >>

Vormgeving (VRMG)

Styleboard 

Onderzoek (ONDZ)

Doelgroeponderzoek en Persona Lesverslag >> Opdracht 2 >>

USP onderzoek en Bepaling Lesverslag >> Opdracht 3 >>

Realisatie (REA)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Studieloopbaan begeleiding (SLB)

Gesprekken links naar leerstof (posts)

Algemeen vormend onderwijs (AVO)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Beroepsopdracht (BO)

Gedeeld doel of gedeelde opgave/opdracht, lesverslag >>

Vormgeving (VRMG)

Wireframes

Onderzoek (ONDZ)

Deadline onderzoeksopdrachten maandag 26 september 18:00 uur via teams.

Marketingconcept Lesverslag + opdracht >> 

Realisatie (REA)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Studieloopbaan begeleiding (SLB)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Algemeen vormend onderwijs (AVO)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Beroepsopdracht (BO)

Onderlinge taakverantwoordelijkheid en afhankelijkheid, lesverslag >>

Vormgeving (VRMG)

Logo schetsen en idee ontwikkeling + prototype

Onderzoek (ONDZ)

Uitwerken

Realisatie (REA)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Studieloopbaan begeleiding (SLB)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Algemeen vormend onderwijs (AVO)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)d

Beroepsopdracht (BO)

Veiligheid creërend, lesverslag >>

Vormgeving (VRMG)

Prototype design 

Onderzoek (ONDZ)

Uitwerken marketinguitingen 

Realisatie (REA)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Studieloopbaan begeleiding (SLB)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Algemeen vormend onderwijs (AVO)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Herfstvakantie!

Beroepsopdracht (BO)

Diversiteit benutten, lesverslag >>

Vormgeving (VRMG)

Testing en re-design

Onderzoek (ONDZ)

Uitwerking marketinguitingen, 

Realisatie (REA)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Studieloopbaan begeleiding (SLB)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Algemeen vormend onderwijs (AVO)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Beroepsopdracht (BO)

Teamontwikkelingsruimte creëren, lesverslag >>

Vormgeving (VRMG)

Design check en update styleboard

Onderzoek (ONDZ)

Uitwerking marketinguitingen 

Realisatie (REA)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Studieloopbaan begeleiding (SLB)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Algemeen vormend onderwijs (AVO)

Omschrijving van bezigheden & links naar leerstof (posts)

Beroepsopdracht (BO)

Teamontwikkelingsruimte creëren, lesverslag >>

Vormgeving (VRMG)

Afronden design van eindproduct en presentatie

Onderzoek (ONDZ)

Afronding

Presentaties + Herkansen 

Eindweek 

Programma volgt

Op te leveren producten

Moodboard

Het moodboard geeft de sfeer weer die het gemaakte product zal hebben. Deze heeft een link naar de doelgroep.

eisen:

  • 1024×768 px
  • Past bij de doelgroep
  • beeld en vorm passen bij de sfeer
  • Geeft weer wat je ongeveer gaat maken

Bekijk les 

Persona
  1. Maak een buyers persona voor jouw gekozen dienst (project)
  2. De persona laat je zien wat de behoefte zijn van hem of haar
  3. Maak gebruik van beeld en tekst
  4. Persoon mag niet een bekend persoon zijn (geen vlogger, artiest of acteur

Bekijk les 

Styleboard

Een document waarin alle gemaakte ontwerp keuzes staan voor het te maken product (Typo, elementen, kleur, beeld, etc.)

Eisen:

  • 1024 px breed, hoogte mag zolang je wilt
  • Alle onderdelen worden benoemd
  • Styleboard is in .XD gemaakt

Bekijk les 

Abonnementsvormen onderzoek

Onderzoek 3 verschillende bestaande abonnementsvormen en analyseer deze volgens de opgestelde eisen in de gestelde opdracht.
Aan de hand van dit onderzoek bepaal je de onderdelen voor je eigen salespagina. Deze keuzes verantwoord je met argumenten in eigen bewoording. Bekijk les >>

Doelgroeponderzoek en Persona

Je voert een gespecificeerd doelgroeponderzoek uit met aantoonbare bewijzen (bronnen). Deze doelgroep sluit aan bij de gekozen dienst of service én de gekozen abonnementsvorm. De uitkomsten van je doelgroeponderzoek verwerk en pas je toe in je project. De bevindingen en uitkomsten van je doelgroeponderzoek leg je vast (beeld en tekst).

 

USP onderzoek en bepaling

Je bepaalt een eigen USP voor jouw dienst of service. Deze sluit aan bij de gekozen doelgroep. De USP komt terug in de salespagina. In je procesverslag (beeld en tekst) beschrijf je in eigen woorden hoe je aan jouw USP bent gekomen en welke relatie deze heeft met jouw dienst of service én gekozen doelgroep.

 

Mindmap

In je mindmap moet je met beeld en tekst je gedachten spinsel weergeven over het onderwerp.

Eisen:

  • Formaat: A3
  • Bevat zowel beeld als tekst
  • Minimaal 20 woorden/beelden

Mobile + Web versie van jouw onepage salespagina is gemaakt als wireframe in XD

eisen:

  • Geen Lorem Ipsum
  • Op een grid designed
  • Basis animaties in .XD
  • Lever .XD bestand in
  • Goed uitlijning en alle elementen zitten in je wireframe

Je weet in eigen woorden te benoemen waarvoor een gebruikerstest bedoelt is en hoe je zelf een eenvoudige gebruikerstest kunt maken.

In je procesverslag vertel in eigen woorden (beeld en tekst) hoe jouw gebruikerstest eruit ziet, wat je verwachtingspatroon vooraf is en wat de test heeft opgeleverd aan inzichten.

Je logo laat duidelijk zien waar je bedrijf voor staat en klopt met je gemaakte stijlbord. 

Visuele weergave van het product waarin alle elementen, kleuren, typo en beelden worden getoond . Dit is de uiteindelijke weergave van je product die volledig klikbaar is.

Eisen:
– Lever .XD bestand in.
– Design past bij je gekozen doelgroep
– Pagina’s zijn volledig designed en animaties werken in XD.

Voor de realisatie van jouw webshop realiseer je de homepagina in HTML/CSS (jQuery/JavaScript mag ook) die jij ontworpen hebt in jouw visuele design.

  • Homepage werkt voor web + mobiel
  • Maak slim gebruik van bootstrap

 

Criteria

  • Ik heb mijn salespage SEO vriendelijk gerealiseerd.
  • Ik heb mijn salespage interactief gemaakt met minimaal 2 microinteracties.
  • Ik heb mijn salespage online gezet.
  • Ik heb mijn visuele design zo correct mogelijk nagemaakt in de realisatie.
  • Afbeeldingen zijn gecomprimeerd (dus niet 2MB zwaar)
  • Je maakt een eigen marketingconcept die past bij jouw product/dienst en abonnementsvorm
  • 6 visuele Instagram post + 10 #hashtags die passen bij jouw abonnementsvorm product/dienst.
  • Animated gif 
  • Video van max. 30 sec. 

Indien je andere uitingen maakt dan overleg je dit vóóraf met je docent.

Duur van het project : 8 weken

Kennismaking met: 

  • USP 
  • Doelgroep en Persona 
  • Usertesting
  • Conversie  + Funnel 
  • Abonnementsvormen en keuzemogelijkheden
  • Marketingconcept en Marketinguitingen
  • Clickable Wireframes
  • Bootstrap
  • Animaties in HTML/CSS
  • SEO
  • Components & Animaties in .XD
  • Presenteren

Herkansingen in week 9